Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är inte utan att man funderar på att lägga av

Skrivet av Anette
Hade öppet på caféet idag mellan 12-16 pga en (ett?) vernissage i lokalen bredvid. Jag och ena dottern var där 9.45 för att baka lite. När sambon hämtade mig var klockan 17.45. Kassan var på 1000-lappen prick.
Det känns som om det inte är frågan om OM man är dum eller inte som gör det här frivilligt utan HUR dum man är...
Svar på tråden: Det är inte utan att man funderar på att lägga av

OJ!

Skrivet av  Sulan
Det lät inte bra. Vad är det för sorts café... jag menar sådär kan du ju inte ha det om dt inte är ideellt/hobby-aktigt på nåt vis!
 

Det är ett

Skrivet av  Anette
helt vanligt café på en liten ort (läs håla) i glesbygd. (Dock inte norrlands inland, vilket man kan lockas att tro.)
Jag har café och lunch. Det är inget bageri och jag får egentligen inte laga mat heller, men gör det ändå. Det är liksom varken hackat eller malet och just nu är jag rätt trött på det.
De boende här på orten är av den åsikten att det ska vara öppet JÄMT bara utifall att någon händelsevis skulle komma på tanken att gå in och ta en kopp kaffe (och en gårdagens wienerbröd) 2 ggr om året.
Det är tyvärr så pass liten ort att här inte finns något lördagsflanerande t.ex. att tala om. Man åker ner på samhället, handlar mat, gör sina ärenden på apoteket (som för övrigt är stängt på lördagar...) och systemet (som faktiskt har öppet på lördagar...) och sen åker man hem igen. Sen tycker alla att det är jättekonstigt att man inte har öppet mer.
Just ikväll undrar jag VARFÖR I HELA FRIDEN jag gav mig in i det här??????????
Jag vill ju gärna, men inser mer och mer att det kommer inte att hålla i längden att slita ut sig för näst intill ingenting. Kanske bättre att bita i det sura äpplet och avveckla innan ett år gått och söka jobb i kassan på Willys istället...
Bläääää!!!
 

Fast är det inte nu

Skrivet av  ME med J&R
du ska komma ihåg varför du öppnade caféet? Inte var det för att bli förmögen va?

*väntar btw fortfarande på mail* ;)

Hörru, deppa inte. Peppa istället. Jag vill ju OCKSÅ starta café... ;)
 

Jaså, var det inte därför?? Lite ot. men respons

Skrivet av  Anette
mottages tacksamt.

Nä, det var det väl inte. Egentligen var det för att jag var så trött på att bara vicka 6 mån. hit och 12 mån. dit hela tiden och inte ville ha det där jobbet i kassan på Willys. Om jag sen skulle råka bli rik på köpet (big chance va...) så gjorde ju inte det något.

Vi har nog bestämt oss lite mer ang. det här med inriktningen på lunchen. Eftersom det inte är något restaurangkök i egentlig mening så överlåter vi åt andra att steka strömming och köttbullar.
Vi ska försöka satsa på soppa (och ha pajerna och bakade potatisarna kvar som vanligt).
Vill man däremot ha sallad ska den inte gå för dagens-pris längre.
Jag fortsätter som vanligt med dryck på flaska.
Vi ska utöka salladsbordet så jag är på jakt efter goda rätter att ställa där. Linser, bönor, röror, grönsaker och sånt.
Sen tyckte sambon att egentligen ska ju allt man kan behöva för en sallad finnas på det bordet så det som fattas är egentligen bara det gottaste (kycklingen, skinkan, räkorna...) och det borde man ju kunna sälja bredvid och så fick de plocka till sig sin egen sallad. Fast i så fall kanske man skulle få det för dagens-pris? Eftersom de får göra jobbet själva liksom. Tyvärr (?) får vi nog lov att fortsätta vara 3. Det finns inte en möjlighet att man hinner allt på 2 innan lunch även om man skulle klara sig under själva lunchen om man har mer mat ute på buffé.
Sen inbillar jag mig att folk tycker det är lite trevligt att bli serverade vid bordet också. Vi får försöka sätta ut fler soppor, men det dumma är att sätter man ut t.ex. en fisksoppa så är det som om folk aldrig sett fisk förut. Plötsligt är alla fiskbitar borta men det finns massor av spad kvar...
Vi provar så här i alla fall och ser hur det går.
 

Hm, jag har sett

Skrivet av  ME med J&R
nånstans där man betalade en viss summa för "grundsalladen" typ 45-50 kr och sen tillkom 10 kr för "toppingen", dvs normalmängd kyckling/fisk/ost-skinkblandning/whatever. Då kan ju folk välja själva om de ska ha topping eller ej. All sallad utom toppingen på buffén.

Ang. soppan, vet vad du menar. Det där är SÅÅ tydligt på kinahaket, där står folk och verkligen sållar ut köttbitarna. Soppa med bitar kanske du ska fortsätta servera vid bordet? :/

 

Dom har bara inte

Skrivet av  Amica
insett charmen och fördelerna med att gå på cafee.
I all hast här slog det mej en sak.
Skulle du kunna ha utställningar hos dej med hantverkare,fotografer ,konstnärer på så vis locka dit dem för en kulturell upplevelse samtidigt som du
har fika att köpa till bra pris. Du skulle kunna lägga en miniföreläsning ex föräldraskap,gränssättning
ordna babyöppet få dit mammor med bebisar på fm kanske nån som kan babymassage eller vad som helst för att liksom locka dit dom. Men ta inte den dag öppna förskolan har öppet.
Ge det en chans .