Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kostar en logotype?

Skrivet av Mia
Ni som anlitat en grafisk formgivare eller liknande för utforming av logotype - Vad fick ni betala?

Eller ni som arbetar med sådant - Vad tar ni betalt?
Svar på tråden: Vad kostar en logotype?

Det beror på vad du vill ha

Skrivet av  Pappa F.
och hur mycket du själv vill påverka, eller om du har någon idé att utgå ifrån. Någon/några tusenlappar skulle jag säga för en enklare logotyp, men jag tror Televerket, förlåt Telia, betalade runt 100 miljoner för sitt senaste byte... Men då var ju huvuddelen av pengarna att byta ut alla befintliga loggor på butiker, bilar, trycksaker etc och inte framtagningen av loggan. Har för mig att SVT betalade runt 15 miljoner för bara loggan och konceptet...

Vad jobbar du med och hur tänker du dig loggan?
 

Så här:

Skrivet av  Mia
Jag arbetar själv med grafisk formgivning och har kanske nyss fått mitt första egna uppdrag.

Som anställd har jag inte riktigt haft koll på hur mycket man egentligen tar betalt för utformning av logga och nu undrar jag vad jag skall sätta för pris på denna.

Vet inte så mycket än, men det skall vara en proffsig vektoriserad logga som kan användas i alla möjliga varianter - på visitkort, pennor, kläder osv.

De vill att jag gör ca 4 förslag till att börja med. jag vill inte vara för dyr och inte heller för billig. Har sett på nätet att folk tar från bara några hundralappar...

Vad skulle du ta tror du? Och hur skall man lägga upp det hela? Ett fast paketpris eller kanske fast pris på 4 förslag och sedan timpris därutöver? Hur skulle du göra?

Skönt att ha någon att bolla med! Jättetack om du orkar med en nybörjare...
 

Jättesvårt

Skrivet av  Pappa F.
Det bästa är kanske att avtala ett pris för de fyra förslagen och sen avisera att eventuella ändringar utifrån vinnande förslaget får bli timtaxa. Jag tycker att det känns rätt dumt att ta fram så mycket som fyra förslag - risken blir ju att alla inte är lika genomtänkta. Jag tänker oerhört mycket i den här processen och när jag har kommit igenom den så har jag nog bestämt mig och definierat en inriktning. Svårt då att ha fyra olika förslag utöver nyansskillnader om de fyra inte ska spreta åt olika håll. Och det tycker jag inte ett företags profilering får göra!
 

jag betalade

Skrivet av  Vanessa m Neo
15000 kr för min logga
 

Berätta mer...

Skrivet av  Mia
Oj, det lät mycket. Var det bara loggan då eller ingick det något annat? Berätta gärna mer. Vad var det för typ av logga och så...

Anlitade du en relambyrå?
 

japp

Skrivet av  Vanessa m Neo
kolla på www.dmtak.com och kolla på loggan vi anlitade en reklambyrå och dom gjorde massor av olika loggor innan vi blev nöjda. Vår logga är marknads undersökt.BARA loggan i sig själv har gjort mycket för företaget många gillar det i vår branch
 

Snygg!

Skrivet av  Mia
15000 kanske inte alls är dyrt. Är ett blåbär på området kostnader.
 

Artiklar från Familjeliv