Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig reda ut...

Skrivet av Fru Marmelad
...hur det funkar med handelsbolag. Hur är det med lön? Man kan inte ta ut lön i ett handelsbolag va om man är ägare, utan tar ut vinst? Hur är det med föräldrapenning och sjukpenning, blir den nollad direkt? *förvirrad*
Svar på tråden: Hjälp mig reda ut...

Delägare

Skrivet av  Pappa F.
i handelsbolag, eller för den delen de som driver enskild firma, tar mycket riktigt inte ut lön, utan vinst. Hur stor vinsten ("lönen") blir kan ju variera och det är svårt att förutse när man startar. Därför är också f-penning och s-penning ganska ovisst i början. Hör med F-kassan!
 

Hm..

Skrivet av  Fru Marmelad
...kanske bäst att börja kolla hos FK! Tackar!
 

Så här fick jag göra

Skrivet av  Ingela
Jag lämnade in en preliminär självdeklaration till skattemyndigheten. Samma belopp lämnas som beräknad inkomst till FK och på den grundas SGI. Även preliminärskatten man betalar baseras på den beräknade inkomsten.
När jag pratade med FK så baserar de ibland SGI på tidigare inkomster tills man vet vad firman kommer att ge.
Det var de uppgifter FK gav till mig när jag drog igång för ett år sedan.
 

Aha!

Skrivet av  Fru Marmelad
Jag läste lite på www.fk.se och kom fram till att man faktiskt kan få nån sorts ersättning. Makens kompanjon trodde nämligen han skulle bli helt utan om han tog ut fp, men det verkar ju inte vara så! Tack för svaret du också Ingela!
 

Artiklar från Familjeliv