Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mailat företagscentrum! :)

Skrivet av Devilyn
Hej hopp, nu har jag fjärilar i magen.
Jag har ju bara en affärsidé än så länge, men jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Så nu har jag mailat till företagscentrum här på orten och frågat dem vad de kan hjälpa mig med.
Det känns så stort, som ett kliv rätt ut i det okända. Hmm, inte att maila till dem kanske, men det här med att starta eget. :)
Just nu är jag föräldraledig och kommer så vara till och med februari, då skolas min dotter in på dagis. Jag skulle vilja vara färdig med mycket tills dess, så att jag kan dra igång.
Hoppas nu på att företagscentrum är hyggliga och vill hjälpa mig! :)
Svar på tråden: Mailat företagscentrum! :)

Hoppas företagscentrum

Skrivet av  Ulrika
kan hjälpa dig. Själv hade jag kontakt med nyföretagarcentrum i processen. Jag anser att det är mycket bra att bolla idéer med någon utomstående.
Skriv en affärsplan och arbeta igenom den ordentligt så har du kommit en bra bit på väg mot målet att starta eget.
Vilken branch funderar du på?
 

Halloj! :)

Skrivet av  Devilyn
Jag tänkte på nyföretagarcentrum, men det finns visst inte här. Så företagscentrum är väl det närmaste jag kan komma.
Jag filar på en affärsplan men det känns så svååårt!Hur arbetar man igenomen affärsplan ordentligt?
Jag har tusen frågor till stackaren som jag ska träffa på företagscentrum. De svarade på mittm,ailoch jag är välkommen att boka in en tid hos dem! :)
Jag vill öppna en butik här i stan och på webben.
 

Affärsplanen

Skrivet av  Ulrika
För mig var resan med affärsplanen liksom en process med många tankar och frågeställningar som skulle lösas under vägen. (Affärsplanen är ju ett instrument att ha i sin verksamhet som ibland måste revideras).
Som exempel kan jag ju ta min verksamhet. En stor del av kostnaderna går till annonsering och från början hade jag en klar bild av hur jag skulle göra med annonseringen. Under resans gång kom jag att omvärdera planerna när jag började jämföra vad jag får för annonspengarna. Exempelvis var jag helt inne på gruppreklam men jag tänkte om och beslutar istället att använda mig av annonsering i lokala annonsblad.
Jag har ägnat mycket tid åt att studera konkurrenterna. Hur stor marknadsandel har dom på marknaden där jag vill in. Jag har en befintlig tjänst på en befintlig marknad. Hur gör jag då för att ta marknadsandelar? Hur tacklar jag konkurrenterna osv.
Sen är ju affärsplanen ett oslagbart och viktigt dokument när/om du ska söka lån hos bank etc.
Jag höll på med min affärsplan i fyra månader innan jag var nöjd. Många har frågat mig om jag inte tycker att det känns lite "pirrigt" att starta eget (bla min bankkontakt och arbetsförmedlingen, släkt och vänner). Det tycker inte jag eftersom min idé är så genomarbetad så jag känner mig ganska trygg och lugn.
 

brukar ni

Skrivet av  andromeda
drabbas av bluff fakrurer?
själv har jag drabbats av detta vid två tillfällen, men vaken som man e blir de inte betalda.
 

Vílka företag skickar ut

Skrivet av  Ulrika
bluffakturor? Telefonkataloger har ju tydligen ett rätt dåligt rykte. Vilka ska man vara observant på?
 

och telefonannonser

Skrivet av  andromeda
e del är/var på snudden lika Eniros fakturor
 

Artiklar från Familjeliv