Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

var får man tag på en bra mentor??

Skrivet av andromeda
skulle behöva lite vägledning,någon som har erfarenhet av detta.
Svar på tråden: var får man tag på en bra mentor??

Här? ;-)

Skrivet av  Pappa F.
Jag har "coachat" en del. Också hittat några andra egenföretagare som jag både varit mentor åt och en som fungerat som mentor åt mig. Fast det är väl rätt svårt att hitta...
 

ok,

Skrivet av  andromeda
Fråga: Behöver "morötter" till min personal för att de inte ska svalna och känna tristess på sitt arbete,(Kommer ju för eller senare).
Då jag jobbar inom servicebranchen, där de anställda kan på verka sina löner med provision.Kan det vara lämpligt att lägga en lägre grundlön och en högre provision för att höja omsättningen hos var och en av de anställda eller är det bättre att motivera med annat än pengar,tex sammla bonus poäng som man ex kan hämta ut som resecheckar el dyl.Naturligt vis är det för att hålla lönekostnaderna nere,men ändå ge ett mervärde till personalen.
 

dessutom ,

Skrivet av  andromeda
har du erfarenhet av att göra swot-analys innom företaget för att bli bättre och stabilare ut mot kund?
 

Personal är svårt

Skrivet av  Pappa F.
Generellt tror jag inte på att sänka grundlönen och höja provisionen (utan att närmare veta vad era lönenivåer ligger på). Jag tror att det måste kännas för den anställde att den får ut en rimlig lön varje månad till en rimlig arbetsinsats. Finns ju också problematiken med vad som händer vid sjukfrånvaro etc vid provisionslön.

Jag tror att uppskattning är ett underskattat drivmedel. Jag tror att det handlar mycket om att man som anställd känner sig nöjd med sin insats och att man visas uppskattning av chefen och kunderna. Mer morot än piska, alltså.

Utöver en bra grundlön och uppskattning tror jag att det är viktigt att känna att man kan utvecklas på jobbet. Vad finns det för möjligheter för dina anställda att växa och gå vidare till nya arbetsuppgifter och positioner? Kan de köpa in sig i företaget? Har ni någon form av vinstdelning? Vinstdelning tycker jag känns som ett intressant sätt att få de anställda mer engagerade i hela företaget och inte bara i sin egen lilla del.

Sen tror jag att man kan vinna på att vara generös när man kan, såsom med julgåva (300 kr är ju gränsen, men se till att den är bra), milersättning och traktramente och man kanske kan sponsra någon kurs/utbildning eller så, som är avdragsgill. Resecheckar etc räknas ju som lön och det blir ju skatt både för företaget och mottagaren.

Ja, jag har erfarenhet av swot-analyser. Fast då måste man ju veta rätt mycket om företaget och branschen och forska en del.
 

ett..

Skrivet av  andromeda
alternativ som jag funderat på är,en högre procent satts i provision på den överskjutande delen på ordinarie omsättning per anställd.
I dag har de anställda en grundlön 16090:- provisionen räknas ut på den omsättning som är över, efter grundlön och provisionsgräns och tjänstetidstillägg.Där har den anställda 16 % idag + 7% på försäljning.
Tanken som jag funderade över var, om man kunde höja provisionen.
Låt säga att omsättningen ligger på 60.000/ anställd och mån, om den anställda kan öka sin oms.till ex 80.000 så skulle en högre % sats delas ut på de 20.000 som den anst.arbetar in utöver de de redan har.Är detta rimligt.Undrar bara om detta är en bra morot(ibland e det inte pengar som lockar.)
Dessutom ger jag alltid julgåva till personalen. Betalar all utbildning två gånger om året, de får kör-ersättning osv.Betalar influensavaccinering och träningskort.(massag,kiropraktik mm)Jag vill ju att personalen ska trivas och stanna kvar, och känna att de utvecklas.
 

Stafflade provisionssatser

Skrivet av  Pappa F.
är ju inget ovanligt. Tanken är ju att motivera medarbetaren till det där lilla extra och att alla fasta kostnader redan är tagna. Då är det rimligt att man ger medarbetaren större andel av vinsten på denna merförsäljning. Jag tycker med andra ord att principen låter rätt bra, men sen är det ju svårt att uttala sig i ert specifika fall utan att veta mer. Hur mycket hamnar de på i lön i snitt?
 

Vad...

Skrivet av  andromeda
e en rimlig procent sats då, på denna vinst del? Idag ligger provisisonen på ca 5000/ mån.
 

skrev visst lite fort.

Skrivet av  andromeda
.
 

Sårt att sia om...

Skrivet av  Pappa F.
Det är ju som sagt väldigt beroende av hur er verksamhet ser ut, men jag skulle nog kunna tänka mig allting upp till att dela 50/50 på denna del. Fast då måste nog den anställdes del inkludera lönebikostnader (alltså i princip upp till 35% + betalda soc avgifter till den anställde). Det skulle ju onekligen kunna göra att den anställde kunde tjäna väldigt mycket pengar vid en bra insats, samtidigt som det (i idealfallet) inte kostar er något, utan tvärtom får ni också in lite mer pengar än ni kan räkna med.
 

tack för hjälpen,

Skrivet av  andromeda
tål att funderas på.
 

Ingen orsak

Skrivet av  Pappa F.
har du fler funderingar kan du också nå mig via snabbmess här på AFF: PappaF
 

ok!

Skrivet av  andromeda
.
 

Present

Skrivet av  Emma m. Mysan
På KS hade de för några år sen en fråga till personalen: Vad ska vi göra för att motivera er/eller få stället att gå bättre? något i den stilen
Den som vann sa att en present som uppmuntran vore bäst. Tänkvärt!
Istället för höjda löner etc.