Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bokslut ?

Skrivet av Maria
hej hej !

ny företagare här !
undrar vad som gäller med bokslut, hur göra och vart lämna ? och när ? använder jag några speciella blanketter som jag får var, eller ??

är helt ny och mycket okunnig ! (vad det gäller företagsekonomi iaf !!)
Svar på tråden: bokslut ?

Har Du AB eller enskild firma?

Skrivet av  batbut
Enskild firma så deklarerar Du i maj (tror jag iaf). Är det AB så beror det på vilket räkenskapsår Du anmält. All info hittar Du under Skatteverkets hemsida, under respektive bolagsform. Även under PRV finns det bra information om vad som gäller. AB skall ex.vis upprätta årsbokslut och deklarera. Kolla mer på ovan hemsidor
 

Du behöver inte göra något bokslut om du har

Skrivet av  Lotta
enskild firma.
Från Skettaverkets webbplats: "Enskild näringsidkare behöver inte upprätta årsbokslut om omsättningen normalt inte överstiger 20 prisbasbelopp under räkenskapsåret. Detsamma gäller handelsbolag med enbart fysiska personer som delägare, och som inte är moderföretag i en koncern."

(Prisbasbeloppet, som bland annat används för att beräkna grundavdrag och särskilt grundavdrag, är 38 600 kr för taxeringsåret 2004, dvs. inkomståret 2003, och 39 300 kr för inkomståret 2004.)
 

tack för svaren !

Skrivet av  Maria
skönt att höra, jag var lite orolig för hur jag skulle få till detta. Ett problem mindre ! tack !
 

Ja, och Skettaverket

Skrivet av  Lotta
är alltså lika med Skatteverket om nu någon inte förstod det! ;-)
Slant rejält med tangenterna där... Fast ganska kul blev det!
 

Artiklar från Familjeliv