Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När man har en uppfinning...(ot? Jag vet inte...)

Skrivet av Devilyn
Vad gör man då?
Jag har varit inne och läst hos patentverket och kommit fram till att det är så att man måste skicka med en fackmannamässigt utförd ritning på sin uppfinning (design) när man ansöker om patent.
Men jag är ju urusel på att rita. Hur 17 gör jag då?
Svar på tråden: När man har en uppfinning...(ot? Jag vet inte...)

Att söka patent är

Skrivet av  Flu
en ren vetenskap i sig....

Ritningen behöver inte vara en ingenjörsmässigt korrekt ritning, men i alla fall en illustration av tillräckligt hög kvalité som illustrerar det vesäntliga i uppfinningen.

Däremot är det tyvärr en väldigt stor sannorlikhet att någon annan redan uppfunnit exakt samma sak - eller i vilket fall någonting som är _nästan_ samma sak.

Alla patent som är giltiga i USA ligger sökbara i USAs patentoffice. på http://www.uspto.gov/patft/ .

Eftersom sannorlikheten att patenthandläggaren gör en sökning där när du lämnar in patentansökan, så får du se till att din uppfinning skiljer sig från de som han kommer att titta på i sin bedömning.

Allt detta, inklusive hur illustrationerna etc skall tas fram, kan en patentbyrå hjälpa dig med. Det är naturligtvis inte gratis, men det kan det vara värt. De kan dessutom se till att en preliminär ansökan lämnas in i USA.

Dessutom måste du vara _stenhård_ med att inte låta _någon_ få veta någonting om din uppfinning. Absolut inte nämna den i förbifarten till lokaltidningens reporter, eller ens beskriva din idé för dina bekanta över en god middag.

OBS dessutom att kostnaden för att behålla patentet ökar för varje år, så ju längre du kan/törs låta bli med att ansöka inför marknadsintruduktionen, destå bättre! Men, se till att alla anteckningar du gör ang. det hela är daterade - om någon annan hinner lämna in ett patent före dig, så kan du då i vissa fall nämligen också få patenträttigheter, trots att du inte varit först.
 

OT & inte reklam

Skrivet av  Flu
Min arbetsgivare har anlitat Awapatent resp. Ström & Gulliksson, i Malmö, beroende på vilken av firmorna vår patenthandläggare varit anställd hos. Men bara i Malmö finns det enligt Gula Sidorna ytterligare 7 andra patentbyråer.
 

Ot? *ler lite*

Skrivet av  ME med J&R
Tycker det var synnerligen "t" det där. ;) Och reklam eller ej, det avgörs väl inte av om man skriver "ej reklam" i rubriken. *småfnissar lite* Näe, det VAR verkligen inte reklam det där, det håller jag med om, men hade det varit det så hade jag huggit oavsett rubriken. ;)
 

Ja, man vet ju inte

Skrivet av  Flu
riktigt var gränsen går härinne... :-) Så om någon frågar efter redovisningshjälp, är det mao ok att _jag_ kan svara att Pappa F. härinne sysslar med det, men inte han? :-)
 

Rent krasst

Skrivet av  ME med J&R
så borde det vara det, men inte att du förmedlar kontakten. *ler lite* Alltså, jag är inte Tillförordnad Halshuggande Polis här inne, jag är i stort sett lika osäker som alla andra (inkl Redax!) på hur vi ska göra. Men eftersom jag desperat gärna vill ha det här snacket kvar, så försöker jag hjälpa till att komma fram till hur reglerna ska vara.

F ö önskar jag att Pappa F a) kommer tillbaka aktivt och b) hivar ut sin mailadress i infot. :)
 

Gästspel

Skrivet av  Pappa F. - tassar in och tassar ut
Jag tar det nog lite lugnt ett tag. Kanske kommer lusten tillbaka så småningom. För den delen kan jag inte lägga ut min adress, eftersom jag inte har någon hotmail eller liknande utan bara mail med egen domän (mitt firmanamn alltså). Det vore ju också reklam... :-)

Flu, kan du inte ragga några formkunder istället för bokföringskunder? Vill du ha provision? ;-)
 

Vad du kan! :o)

Skrivet av  Devilyn
Tack för all info!
Jag vet bara inte vad jag ska söka på. Jag vet inte om det finns ett namn för den här grejen...
Det är ju så svårt när man inte kan diskutera med någon.
Inte ens sambon får veta något. :o)
 

Tack!

Skrivet av  Flu
Någon nytta skall man väl få av de där 5p immaterialrätt som jag tragglade mig igenom för en herrans massa år sedan... :-) Så hälften minns jag väl fel förståss... *G*

En grundregel är att patentet skall lösa ett tekniskt problem (fast i USA är reglerna annorlunda), och det man patenterar är oftast en "Method and apparatus for xxx-ing yyy". Börja med att söka efter alla tänkbara substantiv eller verb som du kommer på i anslutning till din uppfinning. Skumma igenom patenten som dyker upp, så kanske du får uppslag till andra synonymer...

För att nyansera, så _får_ man naturligtvis diskutera med folk, men de måste upplysas om att det _skall_ patenteras, och att de måste lova att inte föra det hela vidare. För att gardera sig, så skriver man ett sekretessavtal. Att låta en skolklass på studiebesök vandra igenom en lokal där en prototyp finns i ett hörn, kan innebära att patenteringsmöjligheten försvinner, såvida inte skolklassen först informerats om att de inte får berätta om vad de ev. råkar se på besöket.
 

Utan att

Skrivet av  Annjo
veta vad det är du tänker söka patent för så tänkte jag bara säga att patent söker man för uppfinningar av teknisk karaktär. Är det en design du vill ha ensamrätt till så ska du mönsterskydda istället. Att söka mönsterskydd är betydligt enkare och billigare än att söka patent.
 

Aha!

Skrivet av  Devilyn
Ja det är väl en typ av design tror jag. Alltså, det är ju en grej som löser ett problem iofs...
Vad skulle du säga att BOOB är? (Amningströjorna, du vet.) Design eller uppfinning som behöver patent?
 

Utan att

Skrivet av  Annjo
vara expert på immateriella rättigheter så skulle jag nog spontant säga att en amningströja är en design och ingen uppfinning (personligen ställer jag mig tveksam till att en amningströja har uppfinningshöjd).

Titta på www.prv.se där finns mycket information om hur man gör för att mönsterskydda alternativt ta patent, prislista och mycket mer.
 

Ok...

Skrivet av  Devilyn
Tänker mig också att det är design. Det är ingen amningströja jag har tänkt mig, utan det var bara ett exempel. Men det hjälper mig i alla fall att komma fram till att jag vill ha mönsterskydd och inte patent.
Tack!
 

Artiklar från Familjeliv