Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjuka anställda...

Skrivet av Flu
Nu den 8e kommer riksdagen att rösta för ett förslag som innebär att arbetsgivaren skall stå för 15% av sjuklönen för sjuka medarbetare. Hur skulle ni med anställda hantera situationen om en av era anställda blir långtidssjukskriven, och efter ett halvår ännu inte ens fått påbörja behandling? Har ni försäkringar som täcker det hela, eller? Uppsägning?

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,564948,00.html
Svar på tråden: Sjuka anställda...

Inte insatt i

Skrivet av  ME med J&R
det så noga, men rent spontant undrar jag hur de tänker som vill genomdriva ett sånt förslag. Det kommer ju ofelbart leda till att man är betydligt mer försiktig ATT anställa, med VEM man anställer etc. Utslagningen av icke-perfekta människor kommer garanterat öka och det kommer bli dyrare än att staten står för det hela.

Jag har ju inga anställda, men som det ser ut nu (och värre lär det väl bli) så kommer jag dra mig för att anställa in i det längsta. :(
 

Det är min farhåga också...

Skrivet av  Mamma Å
... jag vill att alla ska kunna söka och få jobb. Inte att man ska måsta granska journaler för att våga anställa. Och hur 17 ska alla de unga människor som redan har en lång sjukskrivningsperiod bakom sig någonsin kunna komma ut och få ett jobb?! Vem vågar anställa en sådan person?!

Samtidigt förstår jag ju tanken bakom; att eftersom folk blir sjuka av sina jobb ska arbetsgivarna ta ansvaret och kostar det så kanske man gör de förändringar som behövs för att folk ska må bra. Men det hjälper ju föga dem som redan är sjuka.

Kort sagt; jag är emot förslaget!
 

jag skulle säga

Skrivet av  Vanessa
upp personen för att det kommer inte att funka ekonomisk för små företagare
 

Säga upp är ju inte

Skrivet av  Mamma Å
en lösning. På vilka grunder skulle uppsägningen ske menar du då? De grunderna måste ju vara sakliga. Sjukdom är inte saklig grund.

Vad gäller sjukdom så får man samarbeta med försäkringskassan och har den sjuka någon arbetsförmåga kvar (högst troligt, det är eg sällan man är 100% sjuk) så ska personen också arbeta den tid den kan. Genom att ligga på den sjuke och försäkringskassan och läkare, att få fram uppgifter som den sjuke kan göra trots sin sjukdom etc så pressar man på lite extra. Är den sjuke verkligen intresserad av sitt jobb kommer han/hon gladeligen tacka ja till dina ansträngningar och jobba det han/hon kan. Annars vet du ju vad du har att göra med... och då får man hoppas personen säger upp sig då den blir pressad att faktiskt komma till jobbet.
 

Artiklar från Familjeliv