Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp med marknadsplan?

Skrivet av Kris-Tina [ förvirrad och långrandig ]
Jag hade tänkt arbeta igenom en ordentlig marknadsplan, men känner mig lite osäker på en del punkter och uttryck. Förhoppningsvis kan någon av er här något av det jag frågar om. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :oD
________________________________
|
| Info om blivande företag:
| - HB
| - Mycket liten ekonomi
| - Bransch; kläder, underkläder, fetisch
| (samt klädesdesign, skor och accessoarer)
| - Både någorlunda central butikslokal och webbutik
| - Import (och export) av nästan samtliga varor
|________________________________

Nåväl.. Hjälp! ;o) Ha i åtanke att jag kan vara lite rörig i mina frågeställningar…
_____________________________________

* Vad är en Strategisk marknadsplan?

* Och en Operativ marknadsplan?

_____________________________________

* Hur ska jag kunna svara på nedanstående? Har någon av er möjligtvis bra svar som jag får använda mig av? Var får jag lättast tag på svaren?

+ Vilken är den förväntade tillväxten av BNP?
År 1, År 2 och År 3

+ Vilken är den förväntade inflationstakten?
År 1, År 2 och År 3

+ Vilka prisförändringar är att förvänta i vår bransch?
År 1, År 2 och År 3

+ Hur kan vi förvänta oss att räntenivån kommer att förändras?
År 1, År 2 och År 3

_____________________________________

* Hur ska jag ta reda på svaren till nedanstående? En del kommer ju som stora nyheter (som ex. slopandet av avgifter vid import från tredje land), men finns det fler saker att tänka på?

+ Politisk / legal utveckling +

* Samt; Har någon några bra svar vad gäller, eller bara lite tankar kring, nedanstående?

- Vid import av råvaror, komponenter etc.
- Hur är den politiska situationen i dessa länder?
- Hur skall vi agera om våra leverantörer inte längre går att lita på?

_______________________________________
*Sociologisk/ kulturell utveckling
- Vilka förändringar i människors värderingar och attityder kan komma att inträffa de närmaste åren?

Vad tror ni om ovanstående?
_______________________________________

*Massmedia
- Bedöm konsekvenserna av ett uppmärksammande av eget erbjudande från massmedia.

Vad menas med ovanstående och hur ska man egentligen kunna förutse sådana händelser?
_______________________________________

*Statliga och kommunala myndigheter
- Myndigheter som inverka på t ex anslag, subventioner, etableringsstöd, markplanering och bostäder.

Finns det någon myndighet som har inverkan på sådan verksamhet som vår?
_______________________________________

*Vad betyder Marknadspotential?
_______________________________________

* Vad är marknadsandelar? Och hur kan man bäst arbeta fram svar till nedanstående?
+ Marknadsandelar +
- Företagets andel av totalmarknaden?
- Konkurrent 1 andel av totalmarknaden?
- Konkurrent 2 andel av totalmarknaden?
________________________________________


*Exakt vad är ett marknadssegment? Är det tex, inom klädesbranschen; damkläder, underkläder, barnkläder alt. korsetter, klänningar, vardagskläder?
Hur ska jag lättast och snabbast komma fram till svar på nedanstående?

- Företagets andel inom segment 1 - segment 2 - segment 3 osv?
- Konkurrent 1 andel inom segment 1 - segment 2- segment 3 osv?
- Konkurrent 2 andel inom segment 1 - segment 2 - segment 3 osv?
________________________________________

* Hur sjutton ska jag egentligen kunna få fram svar till nedanstående? Allt blir ju rena antaganden och förhoppningar, räcker verkligen det?
+ Försäljning +
Våra egna försäljningssiffror nedbrutna i:
- Marknadssegment / kundgrupp
Segment 1, 2, 3…

- Geografiska regioner
Region 1, 2, 3, 4…

- Distributionskanaler
Typ 1, 2, 3, 4…

- Distributör/återförsäljare/detaljist
Distributör 1, 2, 3, 4…
__________________________________________

* Hur beräknar jag efterfrågans känslighet? Och vad exakt betyder det?
__________________________________________
* Vad är Prisstrategi? Är det hur man väljer att sätta priserna? Utefter tex kvalitet eller efterfrågan?
__________________________________________

* Vad betyder att man är Marknadsorienterad? Är det att man tex, som i vårt fall, själv lever utefter den livsstil som kunderna har?
__________________________________________

* Vad är Distributionskanal? Är det de olika sätten att sälja, tex Internet, lokal butik, telefonförsäljning?
__________________________________________

* Vad betyder ROI ordagrant (företagets avkastning)?
__________________________________________

* Vad är Prisdifferentiering?
__________________________________________

*Vad menas med Marknadsinformation?
__________________________________________

*Vad menas med Övergripande strategi? Hur går jag tillväga för att arbeta igenom en sådan rent allmänt?
__________________________________________

* Vad menas med Målstyrning?
__________________________________________

* Vad menas med Förankrade mål?
__________________________________________

* Hur gör man en detaljplan, alltså vad exakt är en sådan och hur utformas den?
__________________________________________


• Sen undrar jag om någon här har ett bra tips om ett billigt och bra webbshops-program (eller vad man kan använda..)? Har än så länge inte råd att anlita någon, utan behöver bygga själv.


Tack på förhand! :oD
Svar på tråden: Hjälp med marknadsplan?

Många frågor, men bara några svar

Skrivet av  Flu
andra får fylla på med det jag saknar (eller beskriver felaktigt):

* Vad är en Strategisk marknadsplan?
Jag tolkar detta som den långsiktiga planen

* Och en Operativ marknadsplan?
... och detta är hur den genomförs i praktiken.

_____________________________________
+ Vilken är den förväntade tillväxten av BNP?
+ Vilken är den förväntade inflationstakten?
SCB, Konjunkturinstitutet.

+ Hur kan vi förvänta oss att räntenivån kommer att förändras?
Bankerna, konjunkturinstitutet, riksbanken.

+ Vilka prisförändringar är att förvänta i vår bransch?
Det spontana jag hört är att EU strax (årsskiftet?) skall slopa importtullarna på kläder, vilket leder till 15-20% lägre priser. Men hur du får reda på trender inom din branch... Ingen aning...

+ Politisk / legal utveckling +
Branchorganisation för det som sker i Sverige/EU.

- Vid import av råvaror, komponenter etc.
- Hur är den politiska situationen i dessa länder?
- Hur skall vi agera om våra leverantörer inte längre går att lita på?
Det beror ju helt & hållet på hur beroende du är av import; Importerar du själv från en enda leverantör eller många leverantörer från olika länder, eller köper du av en grossist som sköter importen. Finns det alternativa leverantörer? Hur ofta tror du att du kommer att byta/addera leverantörer/länder?

*Sociologisk/ kulturell utveckling etc
Skall man vara lite krass; Vilka saker är det hos dina kunders köpbeteende som kommer att förändras, så att marknaden _växer_ och det mao blir en större kaka av kunder att dela på, så att du inte bara blir ytterligare ett företag i mängden som slåss om samma kunder.

- Bedöm konsekvenserna av ett uppmärksammande av eget erbjudande från massmedia.
Vad händer ifall lokaltidningen skriver ett reportage? Blir folk bara mer medvetna, eller har du en 500 meter lång kö när du kommer till affären på morronen & står utan varor att sälja? Samma sak, fast om en rikstidning, eller lokal-TV eller riks-TV gör ett reportage. Eller någon lämplig tidning som en stor del av din kundkrets läser? Och hur stor är sannorlikheten att det inträffar? _VILL_ du att det skall inträffa, eller blir det bara ohanterbart?

*Statliga och kommunala myndigheter
Kommunen bestämmer exvis vilken typ av företag som får etablera sig inom vissa områden. EU- & skattemyndigheten beslutar om punktskatter & tullar.


*Vad betyder Marknadspotential?
Hur många mycket pengar finns det att tjäna på marknaden, totalt, eller för din del, per år, eller under en överskådlig period.

*Exakt vad är ett marknadssegment? Är det tex, inom klädesbranschen; damkläder, underkläder, barnkläder alt. korsetter, klänningar, vardagskläder?
Det låter rimligt.

* Hur sjutton ska jag egentligen kunna få fram svar till nedanstående? Allt blir ju rena antaganden och förhoppningar, räcker verkligen det? (Försäljning +
Våra egna försäljningssiffror nedbrutna i Marknadssegment / kundgrupp) ...
Det vesäntliga för marknadsplanen är att skapa en uppfattning om huruvida det _går_ att tjäna pengar, hur mycket pengar man kan tjäna, och hur mycket man måste satsa. Man kan alltid ange rena uppskattningar baserade på förhoppningar, men ju mer fakta man har destå säkrare blir resultatet. Och, om man behöver låna pengar, destå mer välvilligt inställd blir banken.

* Hur beräknar jag efterfrågans känslighet? Och vad exakt betyder det?
Priskänslighet? Spelar det stor roll ifall varan kostar 110:- eller 115:-, eller är huvudsaken att det ser coolt ut? Trendkänslighet?

* Vad är Prisstrategi? Är det hur man väljer att sätta priserna? Utefter tex kvalitet eller efterfrågan?
Typ. Eller vad folk är villiga att betala, eller kombination av fast/rörligt pris (ifall det är aktuellt). Sälja få saker med hög marginal, eller många till låg marginal?

* Vad är Distributionskanal? Är det de olika sätten att sälja, tex Internet, lokal butik, telefonförsäljning?
Japp. Har du återförsäljare (och/eller grossistimportörer när du exporterar) eller sköter du all försäljning själv till alla kunder världen över?

* Vad betyder ROI ordagrant (företagets avkastning)?
Return on investment. Hur mycket man tjänar, i förhållande till hur mycket man satsat. Är ROI lägre än banklåneräntan, så skall man inte låna pengar till att starta företaget. Är ROI lägre än 3%, så skall man definitivt sätta in pengarna på banken istället & lägga alla företagstankar på hyllan.
 

Puh! så många frågor

Skrivet av  Ulrika
kolla på www.marknadsakuten.com där finns lite matnyttigt. Bland annat en ordlista som kan vara bra att ha.
Jag har skrivit en affärsplan och jag säger bara tack och lov för en kurs 5 poäng i marknadsföring för det är inte helt enkelt att skriva en sån (tycker jag då).
Som egen företagare tror jag att det är väldigt nyttigt att hålla sig uppdaterad om vad som händer i världen för det är ofta saker långt bort som får konsekvenser för oss i Sverige (ränta, inflation, arbetslöshet osv. Faktorer som har att göra med hur våra företag går, stora som små. Vissa branscher påverkas av vissa beslut osv). Ett råd är att du ska läsa mycket tidningar, gärna DN, Dagens Industri, och andra affärstidningar.
 

oj oj - många frågor var det

Skrivet av  Mamma Å
och inga bra svar har jag att ge dig. Jösses, så krångligt!!! "måste" du göra den här marknadsplanen för något starta-egetbidrag eller gör du det "bara för att"?! Jag hoppas du får mer hjälp av de andra här på sidan!
 

Det viktiga är ju sällan

Skrivet av  Flu
att skriva själva planen, utan att verkligen ha gjort all efterforksning så man har kunnat funderat igenom de olika punkterna.

För det lilla källarföretaget är kanske svaret på många frågor helt enkelt "ingen mätbar påverkan", eller "ej applicerbart", men ju mer pengar man måste satsa och känsligare företagsidé, destå viktigare.
 

Kul frågor!

Skrivet av  Pappa F.
Sånt här tycker jag är jättekul och det är nyttigt också. För det lilla företaget finns en hel del som man kan lugna sig lite med. Tanken bakom dessa frågor är ju egentligen att göra en SWOT-analys (strengths, weaknesses, opportunities, threaths) och en sådan är ju lika viktig i det lilla företaget som i det stora även om fokuset är lite annorlunda. Skulle kunna skriva i en timme om de här frågorna... :-)