Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gratifikation?!

Skrivet av Mamma Å
Vet någon vilka regler som gäller om man vill ge en gratifikation eller dylikt till de anställda? Det räknas väl inte som lön och därmed inte något som personalen "kan räkna med" (frågar därför att facket inte vill att man ska betala ut något som personalen sedan räknar med i sin budget)? Hur betalar man ut det? På lönebeskedet som "gratifikation" eller?

Vill gärna uppmärksamma personalens jobb och det skulle ju vara ett sätt.
Svar på tråden: Gratifikation?!

Underbart! :-)

Skrivet av  Pappa F.
Gratifikation är ju ett härligt ord. Har nog inte hört det användas en enda gång utöver det där chanskortet (eller var det "allmänning") i Monopol. :-)

Gratifikation betyder i princip bonus, dvs pengaersättning utöver lön. Nej, du kommer inte undan att betala skatt och arbetsgivaravgifter. Lön som lön...
 

Skatten hade jag

Skrivet av  Mamma Å
räknat med men facket räknar lön som något som de anställda ska ha år efter år liksom. Att ge en bonus ville de inte... deras medlemmar kanske skulle räkna med den varje år och få störd ekonomi om de inte fick ett år?!!! Märkligt men sant!

Därav frågan om gratifikation skulle kunna räknas som "något annat än lön" för facket! :-)
 

Facket har inget att säga till om

Skrivet av  Pappa F.
om ni vill ge medarbetarna en bonus. Jag tycker att man då bör se den som en form av vinstdelning och klart och tydligt sätta upp kriterierna för den. Då handlar det om att få en extra peng i januari om bolaget gått bra.

En helt annan fråga är ju att ha en låg grundlön och därutöver en provision. I det fallet kan nog facket vara kinkiga, eftersom det ligger i deras intresse att driva upp grundlönerna.
 

Nej jag vet MEN

Skrivet av  Mamma Å
de tyckte ändå det var ett dåligt alternativ för deras medlemmar.. samma fack sa faktiskt till oss för några år sedan att vi betalade på tok för höga löner!! Det var "orättvist mot medlemmar i andra företag" :-) Man slutar aldrig att förvånas!!!
 

Artiklar från Familjeliv