Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det

Skrivet av Camilla m Maja
någon som har erfarenhet att omvandla ett hb till ett ab? Hur gick ni tillväga? Eller du kanske inte har gjort det men vet hur det fungerar?
Svar på tråden: Är det

Ja

Skrivet av  Pappa F.
det har jag gjort två-tre gånger. Det fungerar så att man startar ett AB och flyttar över "inkråmet" i hb:t. Är du osäker så kanske du kan prata med din redovisningskonsult (eller revisor, men h*n lär ta mer betalt).
 

Tackar

Skrivet av  Camilla m Maja
för ditt svar. Startar man AB före man gör något annat med andra ord? Det är inte jag som skall göra det utan bror min (jag sköter bara löpande bokföringen åt honom) men ville veta rent praktiskt hur man skall göra före vi kontaktar någon...
 

Ja *imt*

Skrivet av  Pappa F.
 

Du kan läsa mycket på bolagsverkets hemsida...

Skrivet av  Carla
...: www.bolagsverket.se. Du kan göra på två sätt, antingen starta ett helt nytt AB och lägga ner HB:t eller göra en apportbildning. I appportbildningen överförs egendomen från HB:t till AB:t. Det kan vara vara en fördel om man har egendom och mycket inventarier. Dessutom tror jag att man kan få överföra periodiseringsfonder (men det är jag osäker på). Jag omvandlade min enskilda firma till AB, men jag valde att starta helt nytt, eftersom jag inte hade så mycket i den enskilda firman. Det är krångligare med apportförfarandet eftersom man måste ha skattemässigt godkända värderingar på den egendom som förs över till AB:t. Jag tror att man bör ta hjälp av en revisor för att klara det.