Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag behöver hjälp med prissättning.

Skrivet av Nilla
Hej!
Jag vill gärna börja sälja (som agent) mode-accessoarer som jag har köpt in direkt från designern. Jag vill gärna ha hjälp prissättningen. Ska man använda procentsats? Sen ska man skatta på vinsten också.
Kan tilllägga att varorna är handgjorda accessoarer och skall finnas i få exemplar.
Svar på tråden: Jag behöver hjälp med prissättning.

Branschkoll!

Skrivet av  crista
Du måste nästan kolla runt vilka marginaler som gäller i just den branschen.
Normalt räknar man ju med en viss snittmarginal som man vill ha på sina varor. Jag arbetar med mat och delikatesser och räknar med att jag ska ha en snittmarginal på 60%. När jag säljer "livsmedel" är marginalen ca 40% men saker som jag producerar själv måste naturligtvis ge högre - ca 65-70%.

Skatta på vinsten?? Jo, det är väl en smäll som hör till!! :)

Om jag var du skulle jag höra mig för ungefär vilka marginaler som gäller i branschen. Säg att det ligger på 40% (ren gissning!).
Du köper en vara för 100 kr ex moms. 100/0,6=167 kr. Lägg på moms 25% = 167*1,25=209kr.
För att ha 40% marginal på en produkt som kostar dig 100 kr så måste du alltså ta 209kr ut till kund.
Då tjänar du 67 kr per såld vara. Och senare ska du som sagt skatta 30% på vinsten i bolaget om du inte ser till att skaffa dig kostnader som ligger på en bekväm nivå... :)

Good luck!
 

marknadspris

Skrivet av  Pappa F.
Numera är marknadsprisprincipen i princip allenarådande - sätt det pris som du tror att marknaden är beredd att betala (oavsett vilka marginaler det resulterar i). Förr hade man ofta en kostnadsbaserad prissättning, där man utgick från vad man köpte in en vara för och sedan la på ett generellt påslag. A och O är alltså vad marknaden erbjuder för liknande varor och hur mycket folk är beredda att betala för det du säljer.
 

Fast ibland

Skrivet av  Anette
känns det som om folk tycker att allt är dyrt...
I alla fall här på vischan. 15 kr för en kopp kaffe är hutlöst för en del, men kommer det "storstadsfolk" är de förundrade över att det ingår påtår.
Det är jättesvårt det där med prissättning tycker jag. Själv har jag ett excel-ark där jag kan skriva in råvarukostnad och önskad råvaruprocent och så får jag ett ut-pris.
Funkar på en del grejer och andra inte.
Och så har jag lite svårt för att veta vad "folk" är beredda att betala jämfört med vad JAG är beredd att betala. Privatpersonen Anette tycker 60 kr för lunch är inte dyrt, men inte riktigt värt priset (snåla jag jämför med vad lunchen kostar att ta med i låda...). Caféägaren Anette tycker 60 kr för en lunch är mycket mat för pengarna och folk borde inte gnälla över det. Speciellt inte som jag inte tjänar just nåt på luncher.
 

Marknadspriset på en kopp kaffe

Skrivet av  Pappa F.
är ju olika på vischan och i storstan, bland annat för att hyra och personalkostnader skiljer. Sen får man ju utifrån marknadspriset se om det är en intressant marknad att etablera sig på - om man hittat en nisch. Man måste alltså ha koll på sina kostnader för att bedöma om man över huvud taget kan vara med på marknaden och inte tvärtom sätta sitt pris efter sina kostnader. Är din kostnad 20 kr per kopp kaffe så kan jag slå vad om att du är på fel marknad i Bastuträsk, men du kan vara på rätt marknad på Östermalm...
 

Artiklar från Familjeliv