Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Håller på att starta ett klädföretag...

Skrivet av Monika
Mönstrena på kollektionen är färdiga, men det är flera frågetecken inför produktionen.

Vad är fördelen och nackdelen med att producera i Sverige respektive utomlands?

Jag tänkte Polen, Estland eller Litauen. Hur kommer man lättast i kontakt med fabriker i dessa länder?

Hur kan man försäkra sig om att produkten stämmer överens med vad man beställt?

Varifrån kan jag köpa tyg? Jag vet vilka material jag vill ha, men hur får jag tag på tyg som stämmer överens exakt med mina önskemål när det gäller färg osv?

Första upplagan ska vara ganska liten, eftersom de inte ska säljas utan användas för tvätt- och kvalitetskontroller.

Är det någon som kan hjälpa mig lite på vägen?

Mvh
Monika
Svar på tråden: Håller på att starta ett klädföretag...

lite svar på vägen..

Skrivet av  batbut
Fördel med Sverige är att Du kan åka och kolla på fabriken, stämma av produktionen under vägens gång, inga språkförbistringar. Nackdelen är oftast priset....
Jag har jobbat med import av textilier från Fjärran, Portugal och Baltiska länderna. Oftast gjorde vi som så att vi sydde upp provkollektionen i Sverige, i rätt kvalitet och snarlik färg (kostar massor att färga in tyger i små volymer). När vi valt det slutliga utförandet så köpte vi oftast tyget genom fabriken, med noggran kravspec på tvätt, färgäkthet, krypmning etc. samt bifogade färgprover för att få exakta färger. Provkollektionen hade vi i 2 omgånger; en som vi behöll och en som gick till fabriken som motprov.
Första steget är väl att skicka ut en förfrågan till olika leverantörer, oftast kan Du hitta dem via Handelskammare. När Du hittar de som motsvarar Dina krav vad gäller minimikvantitet och produktionstid, be om referensprover. Lite snabbt.. skall jag berätta allt Du behöver tänka på fyller jag sidan..*s*.. Så maila mig om Du vill veta mer!
 

Bra svar

Skrivet av  Pappa F.
har inte så mycket att tillägga, förutom att man möjligen kan använda "svensktillverkat" som ett försäljningsargument. Nudie jeans tex använder det argumentet för att tillverka i Italien och inte i fjärran östern - de hävdar att rimliga arbetsvillkor är viktigt för deras produkter. Sympatisk tanke tycker jag, men man måste nog använda den mer strategiskt i marknadsföringen för att det ska funka. *ser utmaningar...* :-)
 

tack för beröm

Skrivet av  batbut
Tyvärr är det så att den klasskillnad som var förr mellan svensk och ex.vis Fjärran Östern kvalitet, inte längre är så stor. Och jämför man med Baltländer, Portugal etc så är den än mindre. Svårt att motivera priserna då. Men jag håller med om att arbetsvillkoren i Fjärran många gånger är bedrövlig och det i sig borde vara en aspekt, men tyvärr struntat alltför många konsumenter i det.
Lite nyfiken; vad gör Du Pappa F? Du verkar kunna en del om allt möjligt.
 

Varsågod! :-)

Skrivet av  Pappa F.
Det var just arbetsvillkoren jag menade att man skulle kunna använda som marknadsföringsargument, inte svensktillverkat = kvalitet (även om jag tror att många tar det som en generell sanning).

Att "kunna en del om allt möjligt" är både min styrka och min svaghet. ;-) Det finns få jobb där man har nytta utav det. Jag jobbar som produktionsledare på en stor inhousebyrå (grafisk produktion/marknadsföring alltså), men har gjort allt möjligt - bland annat startat en butikskedja med fyra butiker på olika orter. För övrigt är väl det där en rätt bra defintion på vad som krävs av en småföretagare... :-)
 

Men åhh..

Skrivet av  Kris-Tina
Nu blev jag mäkta avundsjuk... ;o)

Jag planerar att "mass"producera min egen design längre fram, men har inte den blekaste aning om var jag ska börja, förutom med själva designen.

Får man be om en enorm mängd tips och info? ;o)
 

absolut..

Skrivet av  batbut
maila mig på: [email protected], så skall jag svara så långt jag kan :-)