Vart ska man lägga pg pappren |
|
Skrivet av | Emma m. Mysan |
Undrar vart utdragen från postgirot ska hamn i bokföringen? På vissa ser man ju bara att man betalat fakturan andra kan vara på postgirots kostnader etc. Jag undrar alltså om jag ska sätta in dem tillsammans med "verifikationerna" eller ha dem på eget ställe? |
|
Svar på tråden: Vart ska man lägga pg pappren | |
|
|
Det beror på hur du gör när |
|
Skrivet av TP | |
du bokför betalningarna! Jag tycker att det är lättast att ta in dem i bokföringen som verifikationer på att en betalning har skett. Alltså när jag bokar en faktura som kommer in bokar jag den på kostnadskontot, momskontot och leverantörsskuldskontot. När fakturan är betald bokar jag bort den från leverantörsskuldskontot och pg-kontot och använder transaktionsbeskedet som verifikat. Exempel: Faktura från Kontorsmaterial AB 2004-10-01 Debet 6460 Kontorsmaterial 80 kr 1471 Moms 20 kr Kredit 2110 Leverantörsskulder 100 kr Betalningsdags: 2004-10-31 Debet 2110 Leverantörsskulder 100 kr Kredit 1020 Postgiro 100 kr |
|
I bokföringspärmen ska de sitta |
|
Skrivet av Pappa F. | |
oavsett vilken bokföringsprincip du använder. Om du använder faktureringsmetoden så bokför du kund- och leverantörsfakturor löpande mot kundfordringar och leverantörsskulder och när sen inbetalningen eller utbetalningen görs så bokförs det mot fordringen/skulden såsom TP ger exempel på. Om du har ett mindre bolag kan du också använda kontantmetoden. Det innebär att du bokför fakturan först när in- eller utbetalningen sker. Den här metoden ger sämre överblick och jag gillar den inte, men den kan kanske vara ok i ett mycket litet bolag. |
|
|
|
Jag har alltid en separat |
|
Skrivet av Ulrika CH | |
pärm för bankutdragen. Sedan gör jag en "booking note" (vad heter det pa svenska tro?) för bokningen som jag sätter in i manadsbokslutspärmen/fliken. Sa gör jag bade "pa jobbet" (jobbar som controller) och i mitt eget företag. | |