Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Upphör inte att förvånas över Telia...

Skrivet av Carla - irriterad på Telia
Jag avslutade mitt Telia bredbandsabonnemang på företaget i ilska över deras hutlösa priser för företag. Tyvärr, har jag även ett personligt Telia bredbandsabonnemang kopplat till hemtelefonnumret med bindningstid kvar på och med det abonnemanget gick det att nå samma mailbox. Igår gick det helt plötsligt inte längre att logga in på mailen. När jag kontaktade Telia sa de att eftersom mitt förra abonnemang var uppsagt blev även mina mailadresser konfiskerade och direkt möjliga för vem som helst att söka. Min ena mailadress var kopplad till min verksamhet och hade själva ämnesområdet i namnet, alltså som om man typ jobbar inom telekomområdet och har mailadressen [email protected]. Vem som helst hade alltså kunnat lägga beslag på den adressen samma dag som abonnemanget löpte ut och kunnat ta emot alla "mina" mail från personer som inte vetat om att jag bytt abonnemang.

Är inte det konstigt? Om man avslutar ett telefonabonneman hamnar ju telefonnumret i karantän en tid. Men en mailadress kan man tydligen "ta" direkt.

Nu lyckades jag hinna få tillbaka mina mailadresser, men jag tycker att det är urdåligt. Det är väl inte helt otroligt att människor byter abonnemang i dagens läge?
Svar på tråden: Upphör inte att förvånas över Telia...

Vem är Elof?

Skrivet av  Pappa F.
Inte vet jag, men folk ringer med jämna mellanrum och frågar efter honom och när vi kollade i telekatalogen för det år vi flyttade hit så hade han vårt telefonnummer. Jag tror med andra ord inte att det funkar riktigt som det ska med karantän av nummer heller.

Tack för mailet förresten! Jag svarade med faktura. Skämtar bara! ;-)
 

Haha!

Skrivet av  Devilyn
Rolig rubrik, det här inlägget var jag ju bara tvungen att läsa. Fast härinne läser man iofs alla eftersom det inte haglar in nya direkt.

Hit ringer det folk med jämna mellanrum och tror de kommit till begravningsbyrån. Lagom roligt! :/
 

Guldläge

Skrivet av  Pappa F.
att byta bransch då! =P
 

Där jag bodde i Sthlm,

Skrivet av  ME med J&R
hade jag ett nummer som tydligen var väldigt likt Delphi Economics gamla nummer så det hände rätt ofta att folk ringde och ville boka in sig på kurser. En karl blev riktigt aggressiv när jag sa att han ringt fel, ryade och gick på, så till sist låtsades jag ta emot en anmälan bara för att få tyst på´n. Och en gång var det en glad gutt som frågade "Ar de norske ambassad´n?" - det numret var också rätt likt. *fniss*
 

*asg*

Skrivet av  Devilyn
Men viken knäpp gubbe som blev arg! Så himla bra att du tog emot en anmälan då! :o)))
 

Ja, det var bättre förr...

Skrivet av  Carla
...eller hur är det man brukar säga?! De har visst minskat ner karantäntiden för telefonnummer ganska rejält. Men med ett telefonnummer förstår man ju ändå (förhoppningsivs) att man kommit fel innan man häver ur sig hela sitt ärende. Skickar man mail, skriver man ju sitt ärende utan att kontrollera att det är rätt mottagare. Jag jobbar i en bransch med strikt sekretess, och då kan det vara katastrof om ett mail hamnar hos fel mottagare.

Tack för mailet, har svarat :-).
 

Otrolig prisskillnad (om bredband lite allmänt)

Skrivet av  Fru Marmelad
Tack vare ditt inlägg satte jag mig nu och kollade vad Telia tar för sitt bredband. Hilfe! Vilken enorm skillnad jämfört med samma abbonnemang i princip för en privatperson.

Vad finns det för bredbandsalternativ tro för ett företag i en mindre by, där ADSL verkar vara allt som finns att tillgå. Nån som har några bra förslag?
 

Jag kollade upp priser när...

Skrivet av  Carla
...jag fick besked om Telias bredbandspriser till företag. Sa upp mitt gamla abonnemang i protest. Glocalnet var billigast med 199:-/mån, men de har inte företagsabonnemang. Däremot kan man skriva abonnemanget på sig själv och c/o företaget. Det tipset fick jag själv från ett företag (minns inte vilket). I värsta fall slår skatteverket ned på det i deklarationen, men det skulle ändå bli billigare för mig att betala för abonnemanget privat. Jag tog ett abonnemang från Tiscali för 298:-/mån, men då ingick modem och de hade snabbast leveranstid. Dessutom får man uppgradering allt eftersom nätet byggs ut. Jag tror att du kan välja vilken leverantör som helst, bara Telia kan leverera. Leverantörerna hyr ju in sig på Telias nät. De kan ge besked direkt när du ringer om de kan leverera eller ej och hur många Mbit.
 

Ja

Skrivet av  Fru Marmelad
Maken har en personalbostad i fastigheten som företaget ligger i. Vi har ändå snackat om att öppna ett vanligt teleabonnemang där och då kan vi ju ta bredbandet dit också. Det kommer funka alldeles utmärkt och alla utom Telia blir nöjda och glada *S*.

Ska kolla runt lite vilket som blir bäst och billigast! Tack för svaret
 

Är vi de enda som HAR Telia?

Skrivet av  Anette
Både på båda våra företag, mobiler, telefon hemma och bredband.
Fast vårt bredband kostar bara 1/4 av ord. pris eftersom vi har ett trådlöst nät som vi delar med några andra...
 

Felringning + telia

Skrivet av  Lottentotten
Vi har avslutat all kontakt med Telia. Maken har firman i bostaden, och eftersom vi har bredband via kabeltvn, så behöver vi inte använda Telia - inte ens till abonnemanget. Vi ringer via IP-telefoni hos Tele2 (bet 99:-/månad - alla samtal till fast nät gratis).
På mitt "vanliga" jobb ringer det fel flera gånger i veckan, det är danskar som ska till Debitel (tfn-operatör i DK). Har inte riktigt luskat ut vad de har för nummer, eftersom de hamnar i Sverige istf i DK (förmodligen något som börjar på 46 46). Många gånger är de riktigt uppretade, och kan inte förstå varför vi inte kan hjälpa dem med deras telefoner/abonnemang...