Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anställningsbidrag...

Skrivet av batbut
en av mina kunder har anställningsbidrag,som de får via skattekontot(eg avräknas där).Jag har just tagit över bokföringen, den tidigare bokade bidraget mot ett 17konto (avräkning) - vilket jag inte tycker är korrekt.Ngn som har kläm på detta? Hur gör man? Och vad gäller för anställningsbidrag egentligen? Kunden ifråga vet inte riktigt hur de fick det.....lite rörigt *s*
Svar på tråden: Anställningsbidrag...

Många år sedan

Skrivet av  Pappa F.
jag bokade ett anställningsbidrag. Verkar konstigt att få det från skattemyndigheten? Borde vara från F-kassan. Det är inte någon generell nedsättning av arbetsgivaravgiften du är inne på? Hur som helst så borde du nog boka upp kostnaden och sedan motkontera med detta bidrag på eget konto (bland lönekontona). Om man sedan inte gör det samtidigt som man får bidraget så får man ju boka det som en fordran däremellan och då kan ju 17-kontot stämma.
 

inte fk

Skrivet av  batbut
utan en form av anställningsstöd. Hela bokföringen är en mardröm....*s*... så jag gör mig verkligen förtjänt av mitt arvode..*S*
 

Hade en gång

Skrivet av  Pappa F.
ett företag med 300 verifikationer där ca 200 var fel. Det var bara till att börja från början igen och pussla så gått man kunde. Ändå hade de köpt in den tjänsten.... - från en person som gått samma starta-eget-kurs!
 

ungefär som här...

Skrivet av  batbut
det är ett AB och de har en omsättning kring 10 miljoner. Tidigare dam har bokat allt i redovisningen.... ingen bokning mot skattekonton, inget momsredovisningskonto etc.... och jag tar över med IBn som inte är avstämda utan som har följt med sedan företaget startade.... Anl.registret har hon "bokat som de tidigare bokade" men inget register finns.... kul *s*
 

Det som fascinerar mig

Skrivet av  Pappa F.
är att sådana saker lyckas gå igenom auktoriserade revisorer. På mitt tidigare arbete hade man en av världens största, men även där fanns "skit in" sedan många år.
 

visst är det så

Skrivet av  batbut
ibland undrar jag hur revisorerna egentligen fungerar...iaf vissa av dem. De missar glasklara saker ibland, och ofta är det de stora byråerna.
 

Jag har en anställd med lönebidrag.

Skrivet av  Anette
Nu sitter jag vid fel dator, men jag ska försöka komma ihåg att kolla hur jag bokför det om det kan vara till någon hjälp.
Jag går till väga så att jag kopierar lönebesked och fyller i en slags rekvisition hur många dagar hon arbetat och skickar till AMS Programekonomi. Sen sätts pengarna in i efterskott på mitt bankkonto.
 

Nu är jag vid rätt dator

Skrivet av  Anette
Lönen bokförs som för de andra och lönebidraget bokförs i debet på bankkonto 1930 och i kredit på ett lönebidragskonto 7691.
 

Tack!

Skrivet av  batbut
Då har jag lite bättre koll!
 

Samma sak

Skrivet av  Pappa F.
som jag menade, med den skillnaden att de troligen bokfört det i förväg som en fordran ("batbut" nämnde något om 17-konto) och att detta konto sedan krediterats när pengarna kommit in på konto 1930. På det här sättet så har man ju med alla lönekostnaderna _och_ bidragen och kan se det i redovisningen. Kan vara viktigt att komma ihåg hur mycket bidrag man fått - annars är det lätt att tro att verksamheten är mer lönsam än den verkligen är.
 

Artiklar från Familjeliv