Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Påminnelse??

Skrivet av solblomman
Om vi har 10 dagar på fakturan och betalningarna inte kommer in i tid, när skickar man ut påminnelsen?
Svar på tråden: Påminnelse??

Vad har ni för avtal

Skrivet av  Pappa F.
med kunden? Har ni avtalat 10 dagar? Annars är det fortfarande 30 dagar som gäller i Sverige. Det är inte alla som betalar på 10. Själv har jag kompromissat och lagt mig på 20 dagar. Jag tycker inte att man bör vänta med att påminna. Det kan lätt leda till slapphet hos kunderna och ytterst till kundförluster. Har du avtal med en inkassofirma om kunderna inte betalar trots påminnelse? Det här är verkligen en av företagandets avigsidor...
 

Ja

Skrivet av  solblomman
det står 10 dagar både på siten och på fakturan.... så då är det väl avtalat =))
Vi har ju även skrivit om dröjsmålsränta och påminnelseavgift, hur "hård" ska man vara?
Nej inget inkassoföretag, det är en kostnad det också som är svår att ta så här i början. Det är ju viktigt att få in betalningarna ändå annars har man ju ändå inga pengar haha!
 

jag tycker att

Skrivet av  Pappa F.
du bör påminna efter 12-15 dagar. Har du angett det som köpvillkor så bör det vara ok. Annars brukar man säga att rättsläget är osäkert... Jag skulle inte ta dröjsmålsränta om inte: 1) det har gått 30 dagar från fakturadatum och 2) beloppet på räntefakturan överstiger ett rimligt belopp (definitivt inte under hundra kronor, men det bör nog ligga på 200 kr idag). En annan sak att tänka på är ju att det är vanskligt att hota med inkasso etc om man inte kan verkställa hotet. Vilka är kriterierna för att ni ska lämna kredit till kunderna?
 

Nej

Skrivet av  solblomman
hot om inkasso är inte riktigt det vi har tänkt oss. Vi har valt att ha faktura ist för postförskott för att vi tror att postförskott faktiskt avskräcker folk från att beställa... vad tror du? Än så länge har vi fått in ganska så många betalningar redan innan ffdatum, trots att lönen för dec inte kommit. Vi får väl dock räkna med att de dinns de som inte betalar i tid.
 

Artiklar från Familjeliv