Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Men fy! Hur ska jag klara det här?!

Skrivet av Betty Karolina
Jaha..andra veckan påbörjad. Det går verkligen över förväntan och jag är jätte lycklig, slutkörd och speedad! Kan absolut inte varva ner för fem öre och aldrig förr har jag struntat i julen..men men..
Papper! Panik!! Jag momsdeklarerar varje månad och i januari blir alltså första gången jag inte kan nolla! :) Men hjälp! Hur gör man? Hur fyller man i? Vad gör man med alla kvitton etc?! Tänkte fråga en kompis som är ekoniassistent om hon kan hjälpa till ( vi har redan pratat löst om det) men det här är ju verkligen inte hennes område..bör hon klara det ändå eller måste jag gå till en "revisor" tillochmed för detta?! Fy.. :( typiskt när det går så bra..dumma pappersarbete!
Svar på tråden: Men fy! Hur ska jag klara det här?!

Revisor vs redovisningskonsult

Skrivet av  Pappa F.
Vad du behöver är ingen revisor. En sådan tar vid när året är över, för att gå igenom att allt är bokfört enligt lag och "god bokföringssed". Det du behöver är en redovisningskonsult. En sådan bokför löpande och tar hand om allting ända fram till bokslut. Har du inte ett AB (utan enskild firma eller HB) så tar redovisningskonsulten hand om det också.

Vem har tagit hand om bokföringen så långt? Det är inte _så_ himla svårt att göra en momsredovisning, men det kräver ju att man har koll på löpande bokföring.

Beräknar du förresten en så stor omsättning att du måste redovisa varje månad? Verkar onödigt annars. Årsvis funkar bra.

Skicka ett mail om du vill!
 

Pappa F

Skrivet av  andromeda
Vilken omsättning är lämplig för de olika alternativen Betala moms per mån el per år.
Är det bara att byta från det ena till det andra eller ska man byta det vid årsbokslutet?
 

en miljon

Skrivet av  Pappa F.
Det är bara att byta.
 

per år el mån?

Skrivet av  andromeda
.
 

per år. *imt*

Skrivet av  Pappa F.
 

Artiklar från Familjeliv