Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Komplettera min affärsidé

Skrivet av Ulrika
Tänkte jag göra. Jag är ju fastighetsmäklare som ska starta på ny ort. (5 mil åt varje håll för att få tag på en mäklare annars). Nu tänkte jag bredda min inkomstbas genom att erbjuda mig att göra bouppteckningar, skriva testamenten och gåvobrev.
Det jag undrar är: Vad får man betala för att få en bouppteckning gjord? Bouppteckning och arvsskifte i ett paket, hur mycket betalt kan jag ta?
Tillägger att jag inte tänker ta på mig bouppteckningar i dödsbon där det råder konflikt etc. utan mindre bouppteckningar utan tjafsande arvingar.
Svar på tråden: Komplettera min affärsidé

Gör en marknadsundersökning!

Skrivet av  Pappa F.
Ring runt till konkurrenterna och fråga vad de tar. Jag antar att det är begravningsbyråer och banker som sysslar med sånt? Eller fria jurister? Finns det någon möjlighet att samarbeta med en begravningsbyrå?

Skulle nog tänka mig för om det går att kombinera detta under en firma, eller om du bör skilja verksamheterna åt (även om det är _du_ som är båda företagen).
 

Följdfråga

Skrivet av  Ulrika
Ja, jag tror att det är begravningsbyråer, banker och några småskuttare bland jurister som sysslar med detta.

Varför inte kombinera under samma firma? Tanken är också att om jag gör en bouppteckning och dödsboet skall sälja fastigheten ligger ju jag bra till att få det uppdraget också om jag gjort ett bra jobb.
Förstår inte varför jag ska skilja verksamheterna åt. Kan du förklara lite mer varför man bör göra så??
 

Självklart

Skrivet av  Pappa F.
ska du erbjuda dig att sälja fastigheten om du gör bouppteckningen, men du får göra det lite diskret, så att de känner att de har ett val...

Problemet är väl mer "trovärdighet" när man mixar verksamheter. Jag är inte säker på att jag skulle gå till begravningsbyrån om jag ville sälja huset, om du förstår vad jag menar? Fast på en liten ort (om det nu är det?) så kanske alla känner till dig ändå, så att det spelar mindre roll.
 

Artiklar från Familjeliv