Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skulle ni gjort?

Skrivet av Ulrika CH
Jag driver som sagt ett dagis. Förestandaren sade upp sig i oktober med 2 manaders uppsägningstid. Hade hon inte sagt upp sig själv hade jag sagt upp henne bla pga bristande lojalitet mot företaget.

Naväl, denna förestandare har tagit ut för mycket kompledigt med paföljden att hon och ena sidan har minussaldo nu när hon slutar. Och andra sidan har den andra tjejen som jobbar hos oss jättemycket övertid eftersom hon ju har jobbat när den andra haft ledigt. Eftersom förestandaren hade en förtroendeposition sa upptäckte jag detta alldeles för sent (har nu lärt mig av misstaget). Dessutom saknades klara rutiner för att belägga övertid sa ord star mot ord. Jag har dock baserat mina beräkningar pa hennes egna anteckningar.

Nu skall jag betala ut förestandarens sista lön.

Skulle ni dragit av minussaldot fran lönen (runt halva manadslönen) med den uppenbara risken att hon blir skitsur och gar till domstol, hittar pa jäkelskap osv.

Eller skulle ni svälja stoltheten och betala ut full lön och se det som om ni blivit en lärdom rikare?
Svar på tråden: Hur skulle ni gjort?

trots att jag ingen arbetsgivare är

Skrivet av  makeba
utan enbart arbetstagare så tycker jag att rätt ska vara rätt. Och har du hennes egna anteckningar om vad hon gjort och inte gjort så ser jag inte hur hon skulle kunna vinna i en tvist?
Jag skulle dra av efter att först kollat med facklig att jag resonerar rätt.
 

Håller med Makeba

Skrivet av  Carla
Fy, vad ruttet gjort av en person i förtroendeställning. Ni måste ju betala övertid till den som gått in istället för föreståndaren, så självklart ska du dra av på hennes lön. Men som sagt, du kanske ska kontrollera med facket först. Om hon protesterar kanske ni kan förlikas genom att gå halva vägen var, men en markering tycker jag att du ska göra.
 

Delvis avvikande åsikt

Skrivet av  Pappa F.
jag tycker precis som övriga att rätt ska vara rätt och om det är så att hon har ett minussaldo så kan man dra det på slutlönen (hon kanske också har innestående semester att dra det på?).

Däremot tror jag att man ibland måste vara lite pragmatisk och att det kan missgynna en att vara ogin, även om man har de bästa anledningar. Jag skulle nog överväga att "tömma och glömma", dvs betala ut lönen och vara av med bekymret, istället för att skiljas som ovänner. Kanske är det inte värt den pengen när hon svarar med att snacka skit om dig/dagiset inför föräldrar ("kunder") och andra? Har du/ni råd att avvara pengarna?
 

Vad jag ocksa lärt mig

Skrivet av  Ulrika CH
till nästa gang är att om man har en dalig känsla sa skall man lata personen ga med en gang. Tyvärr hann hon med att totalt underminera mitt förtroende inför föräldrarna under de veckor hon jobbade efter det hon sagt upp sig. Lätt att vara efterklok....
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Ulrika CH
Det lutar at Pappa F\'s variant även om det skär i min "rättvisetarm". Det är för jäkligt det hon gjort - och minustimmarna är bara en grej i högen av förtroendemissbruk - men det som hon kan göra kan ju göra skadan ännu värre. Min magkänsla säger att jag skall betala ut hela lönen sa det blir nog det.
 

Tycker att ...

Skrivet av  andromeda
du ska visa din styrka genom att svälja din stolthet och betala.Kanske kan du påtala "felet" men betala utan gnabb.Det tror jag du vinner på i längden.
 

Förhandla

Skrivet av  Melker
Ta upp det till diskussion om det är möjligt.
Uppenbarligen har hon själv fört anteckningar och de timmarna kan hon ju inte neka till. Det kan ju vara så att hon räknar med att du ska dra av det från slutlönen. Kanske kan ni tex komma överens om att gå halva vägen var.
 

Artiklar från Familjeliv