Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Två verksamheter i ett?

Skrivet av Kris-Tina
Hur gör jag när jag har två verksamheter i en enskild firma? Antar att det är två momsregistreringar som krävs för att åtskilja dem. Men det som säljs, hur delar jag på kvittona korrekt?

Jag kommer sälja både färdigt importerat (kläder etc) och eget designat och sytt (främst kläder) och tänkte åtskilja dessa två verksamheter på pappret eftersom det rör sig om så skilda prissättningar. Om då någon av de andra i lokalen säljer ett plagg från varje verksamhet och skriver det på samma kvitto - hur gör jag då?
Kan jag skriva isär kvittona (verksamhet 1 "G" på kvitto "G", verksamhet 2 "GD" på kvitto "GD") och slänga det ursprungliga felaktiga (kvitto "G" m både "G" och "GD"), även fast alla kvitton är numrerade?

Är jag rörig nu? :o/
Svar på tråden: Två verksamheter i ett?

Varför

Skrivet av  ME med J&R
måste du hålla isär momsredovisningarna bara för att prissättningen är så olika? *försöker lära mig nåt nytt*
 

För att..

Skrivet av  Kris-Tina
.. jag tror det är lättare att jämföra möjligheter till vinst etc.. Eftersom importerade plagg är så mycket billigare kommer de säljas i fler upplagor, emedan mina sydda plagg är dyra och färre köper dem. Dessutom tror jag det räknas som så vitt skilda verksamheter, med tanke på att det ena är färdiga produkter (ja, även skor o accessoarer) importerat från div länder och det andra mer hantverk, design, beställningsarbeten producerade här i Sverige..

Men egentligen har jag ingen aning.. Rena antaganden! ;o)

Jag vill ändock skilja på kvittona för att lättare hålla isär allt. Kommer själv skriva olika kvitton för mina egna plagg / importkläder. Men jag vet inte hur väl de andra skulle sköta det..
 

Du kan använda dig av

Skrivet av  TP
sk. kostnadsställen. Dvs du kodar de importerade kläderna i en nummerserie, exempelvis 01, och de egentillverkade i en annan, exempelvis 02. Sedan märker du upp prislapparna på varorna med 01 resp 02 och ser till att koderna antecknas på kvittona. När du bokför dem ser du till att ha bokföringsprogrammet aktiverat med kostnadsställen. Då kan du snabbt och lätt ta fram vad de olika kostnadsställena ger i intäkter, kostnader mm.
Du behöver inte alls dela upp i olika momsredovisningar, utan allt ingår i din "klädverksamhet", det är bara för din egen skull du delar upp det för att kunna följa upp i efterhand. När du momsregistrerar dig är det lämpligt att ge en ganska vid definition av din verksamhet - exvis "Tillverkning, import samt försäljning av konfektion och assessoarer".
 

Ah tack! :o)

Skrivet av  Kris-Tina
Ja, jag har visserligen tänkt skilja på allt genom att skriva ner tillverkaren på varje plagg, sko, accessoar. Tex:
"blaha" kjol 349:-
griif klänning 2 249:-

och summa och allt annat som måste stå med såklart.

Så det borde ju alltså räcka då?
 

Artiklar från Familjeliv