Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill så gärna starta eget

Skrivet av Ska jag eller ska jag inte
Men ett litet kruks är det jag väntar barn i början av maj och känner därför en viss tveksamhet.
Jag har i ca 1 år planerat och gått starta eget utb. mm. för mitt blivande företag.
Men just nu vet jag inte om jag kommer att orka med både företag och baby.
Lite dålig planering kanske men vad gör man.

Om jag startar upp nu och får starta eget bidrag och bidrag till investering, ska jag då lägga företaget vilande under mammaledigheten och senare starta upp igen eller vad är bäst?

Är olika varje dag ...ska jag eller ska jag inte.... väldigt vanligt så här i början vad jag förstår.

Hoppas vi höres.
Svar på tråden: Vill så gärna starta eget

Man kan inte

Skrivet av  Anette
skjuta upp ett pågående starta-eget-bidrag i alla fall. Har du börjat på ett och tar ut VAB-dagar eller sjukpenning spelar det ingen roll, du har mist de dagarnas s-e-b i alla fall.
Sen beror det ju på vad för slags företag man startar. Jag har själv café och där är inte att tänka på att inte jobba själv eller ha det vilande.
 

Jobbar hemifrån

Skrivet av  Ska jag eller ska jag inte
Hejsan.
Jag kommer att jobba hemifrån, mycket från min dator eftersom det är inom foto och videoredigering.
Jag kommer inte att ha några anställda men kan lägga ut jobben på andra som gör mitt jobb, men då i deras företag liksom...och jag tar en liten provition. Hoppas du förstår vad jag menar.

Men om jag inte tar ut mamma dagarna då och spar de till senare? Kan man gå den vägen då först starta eget bidrag och jag får igång företaget. Sedan lägger jag det vilande och tar ut mamma dagar...?
 

Det borde väl gå

Skrivet av  Anette
men jag hade kollat med arbetsförmedlingen och försäkringskassan ett par tre gånger först. Fråga gärna flera och anteckna vem du pratade med och när. Ibland tycker jag de snackar i nattmössan och inte riktigt vet nåt. Tänk ut alla möjliga scenarion vad som skulle kunna hända och kolla vad följderna blir. Du måste fråga dem själv, de berättar inget frivilligt...
Starta-eget-bidrag kan man bara få om man är eller riskerar att bli arbetslös. De KAN ju ha nåt att protestera mot att du ska ha barn...
 

Men om jag

Skrivet av  Ska jag eller ska jag inte
Men om jag startar en hobby verksamhet först då ...?
Vad är det för skillnad? Då får jag väl stämpla och vara barnledig osv. och ha hobbyverksamhet..?
Eller är jag fel ute?
Sedan när jag har varit mammaledig kan jag då starta upp detta företag på rikigt? Med starta eget bidrag?

Hmmm många funderingar blir det?
Vrida och vända ...vilken bit passar bäst i hop med vem?
 

Ditt problem är

Skrivet av  Pappa F.
1. att det är svårt att få igenom att stämpla om man har företag och

2. att det är svårt att få startaegetbidrag om man redan har startat.

Om du struntar i bidragen låter det som en bra idé att dra igång verksamheten under mammaledigheten. Då har du ju ingen risk?
 

GÅR det öht

Skrivet av  ME med J&R
att få starta eget-bidrag om firman är igång? Det var det första de sa till mig på af - STARTA INTE FIRMA!
 

Det går och man kan t.o.m.

Skrivet av  Anette
få bidrag flera gånger för samma firma.
I alla fall om företaget varit vilande några år. Men annars har du rätt, man ska inte starta innan bidraget är klart.