Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Studier vid sidan av och banklån?

Skrivet av Kris-Tina
Finns det någon här som har någon aning om hur banker, konsulter etc ställer sig till att en person som ska starta företag (och ansöker om div lån) tänker plugga vid sidan av?

Ja, jag ska alltså studera 75% el 10p på högskolan. Enbart ämnen som är av stor vikt för min verksamhet. Hade tänkt ha det vid sidan av och komplettera både inkomst och kunskaper.

Vet ni förresten vad CSN kan tänkas säga om en studerande har ett aktivt företag?

Äsch, jag slänger in detta på Familjeekonomi också..
Svar på tråden: Studier vid sidan av och banklån?

Negativt.

Skrivet av  Pappa F.
Det är svårt att få lån när man pluggar, oavsett anledning.
 

Jo så sant..

Skrivet av  Kris-Tina
Fast å andra sidan är det ju studier som är väldigt positiva för vad jag gör som företagare. Därtill ligger det ju en liten säkerhet i att ha en "inkomst" om ca 5000:- varje månad och därutöver ta ut eventuella pengar från företaget. Ju mer jag kan lägga på företaget desto bättre kan ju tyckas, men bankerna är nitiska, jag vet.. ;o)

Tack för ditt svar! :oD
 

Min bank

Skrivet av  Pappa F.
där jag varit kund i 15 år eller så, ville inte låna ut hundratusen till en bostadsrätt, trots att jag la lika mycket egna pengar - med motiveringen att jag studerade. Gissa om de blev av med en kund?
 

Jag hade också bytt.. ;o)

Skrivet av  Kris-Tina
Men vi har haft tur och fått lån (bla 250 000:- till en villa utan någon kontantinsats) då jag var mammaledig med lägsta sgi och arbetslös. Även som studerande faktiskt..

Kanske har jag samma tur denna gång? Man kan ju hoppas i alla fall. ;o) Nu kommer jag iofs gå till en annan bank, då jag inte vill blanda både privata och företagets affärer i samma bank, så vi får se vad som händer.
 

Kanske har du redan fått svar,

Skrivet av  Åskan
men CSN kan du inte få som aktiv egen företagare.
Kan du inte klara dig utan lån alls,om du nu har en inkomst på 5000:-. Om jag har förstått rätt så har du produktion som du kanske kan göra kvällar/helger så att du enbart har plugget vid sidan av. Då finns det ju ingen anledning att tala om det för någon att du både studerar och arbetar 100%. Det finns ganska många som gör det som är vanliga löneslavar.
Jag har själv gjort det under min aktiva företagar-period, men jag hade tyvärr tagit på mig lite väl mycket. Jag tog aldrig tentorna... Lite lärde jag mig väl i alla fall...
 

Så du menar..

Skrivet av  Kris-Tina
att man bara får studielån etc om man har ett vilande företag? Man får alltså avslag på studiemedelsansökan som egenföretagare?

Det låter ju helt sjukt. Man får ju jobba på ett vanligt arbete och plugga vid sidan av.

*skakar på huvudet* Återigen en paniksituation. Hur fasiken ska jag klara privatekonomin nu?
 

Artiklar från Familjeliv