Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mera frågor förresten

Skrivet av Anna Ho igen
Jag läste någonstans om några boende i Göteborg som kämpade för att få renare luft i sina kvarter. De lyckades få kommunen att införa hårdare krav på trafiken. Känner nån igen detta? Hur skulle man kunna göra det själv? Jag bor i innerstan och vill fortsätta göra det men blir galen på buller och föroreningar.
Svar på tråden: Mera frågor förresten

Rösta grönt

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Jag jobbar på den enhet som bedriver tillsyn på trafikens störningar. Det är inte lätt. Har bara två tips. Flytta eller rösta bort de trafikvänliga partierna. Det första är nog bäst om du vill ha en förändring = (
 

Jag gick med i Miljöpartiet för några år sedan

Skrivet av  desillusionerad miljövän
hoppades få lite bättre inblick i miljöpolitiken på nära håll, men jag blev mest desillusionerad. Det var så mycket annat dravel hela tiden. Har inte betalat någon medlemsavgift på ett tag nu, det kändes inte som om de värnade om miljön särskilt mycket. Det diskuterades en hel del annat, medborgarlön, kvotering av föräldraledighet mm, men miljöfrågorna lyste med sin frånvaro.
 

massor av miljöfrågor

Skrivet av  anna-frida
(mp) och de andra partierna jobbar ju i kommunerna med alla de miljöfågor som dyker upp i byggnadsnämnder och miljönämnder och andra nämnder också för den delen. Oftast finns ingen tid att diskutera allmänna frågor som kvotering m.fl.riksfrågor så jag förstår inte i vilken samling mp:are Du hamnade.....
 

när blir dom nöjda då

Skrivet av  Frasse-boy
jag bara undrar är det när vi alla sitter i under en ouppvärmd rotvälta och samlar kottar och bär för att försöka överleva vintern

jag tycker att miljöpartiet är emot allt som uppfunnits sedan 900 talet
 

den kommentaren

Skrivet av  A
bevisar bara hur oinsatt du är.
 

Bor man i innerstaden

Skrivet av  Innerstadsbo
får man nog ta smällen att det bullrar m.m. du visste väl om det när du flyttade dit eller?
Du har faktiskt valt att bo där, flytta om du inte tycker att problemen uppväger nackdelarna.
 

Vilken attityd

Skrivet av  Anna Ho
du har! Jag är född och uppvuxen i innerstan men jag fattar inte varför man ska resignera inför miljöförstöringar för det. Det finns inget som säger att innerstad=odräglig livsmiljö. Det jag nämnde om Göteborg var ett exempel jag hört talas om där man faktiskt kunnat förbättra livsvillkoren. Jag ville veta om någon kände till flera detaljer om detta.
Så magsura kommentarer som dina undanber jag mig.
 

Undanbe dig kan du väl göra

Skrivet av  Innerstadsbo
men jag undrar helt ärligt varför du har valt att bo i innerstaden om du nu vill ha tyst och lugnt.
Borde man inte kunna klura ut att det inte ser ut på det viset i de centrala delarna av en stad.
Beträffande avgaserna så kan jag iofs hålla med dig om det men inte hur man skall nå dit, det bästa vore om det var enkelt att parkera, då skulle avgasproblemet nästan vara löst.
 

Problemen med trafikstörningarna

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Det är kommunens nämnd för miljöfrågor som bedriver tillsyn över kommunens väghållare. Nämnden är politiskt tillsatt. Så länge det finns fler människor som vill köra bil i innerstaden än vad det är som vill minska biltrafiken finns det ingen politisk majoritet för att minska biltrafiken och därmed störningarna.

Försöket med trängselavgift kom till efter utpressning av Miljöpartiet på riksnivå. Mp hade chansen och tog den. Det var absolut inget majoriteteten (s) i Stockholm ville ha. Förhoppningarna är väl nu att det ska bli smidigare för "yrkestrafiken" i innerstan så branschen inser vitsen med att använda marknadskrafterna för den bristande tillgången på utrymme på gatorna.
 

Var inte det eleverna på

Skrivet av  Malin
Kungsladugårdsskolan som lyckades få en väg i Majorna avstängd för biltrafik. Motiveringen var både miljö och säkerhet.