Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är viktigt att konsumera!

Skrivet av Pallas
Eller?

Ofta hör och ser jag argumentet att det är så viktigt att konsumera för att samhället ska utvecklas, folk ska få jobb osv. Man måste ha bra snurr på det ekonomiska maskineriet.

Jag känner en stor kluvenhet inför detta. Ullet, en annan användare här på Aff, skrev ett inlägg på Ordet är Fritt om detta för någon dag sedan, jag ska fråga henne om jag får länka hit det, för hon uttryckte så bra mina tankar kring detta.

Visst är det viktigt ätt människor i vårt samhälle kan försörja sig och att skinnsoffsfabrikanterna och biltillverkarna går runt, men hur mycket kan vi konsumera utan att överutnyttja naturtillgångar och arbetskraft? Vi bränner pengar på materiella ting och bränner människor i processen.

Å gud vilken stor fråga det blev... Jag kan inte sätta fingret på vad det är jag vill riktigt. Kanske jag är ute efter att få lite tankar om vad som kan anses vara en rimlig levnadsstandard. Jag är född på 70-talet, och vi är nog den första generation på länge som har det svårare än våra föräldrar rent ekonomiskt. Är jag ute och cyklar? Det finns nåt slags outtalat krav på att man ska ha det bra materiellt och ibland vill jag bara sparka bakut och flytta ut till skogen, elda med ved, gå på utedass och idka självhushållning i den mån det är möjligt, men så faller jag tillbaka och ändrar mig.
Svar på tråden: Det är viktigt att konsumera!

Förstår vad du menar

Skrivet av  Fiery
För vår nations ekononims skull så är det väldigt viktigt att vi konsumerar, och ju mer vi konsumerar ju bättre.

För miljöns skull och framtidens skull så är vettigt användande av resurser viktigare.

Att du enbart flyttar ut i skogen och idkar självhushållning påverkar inte det stora hela - du behöver ha ett helt land som gör det isåfall
 

Den nuvarande ekonomins...

Skrivet av  Maa
sätt att fungera, det bara måste vi ändra på!
Det är nästan den viktigaste miljöåtgärden jag kan komma på. Som det är nu bygger vi bara fast mer o mer av vår vardagsekonomi i ett hela tiden ökande, ohållbart resursuttag. Det nya pensionssystemet är ett jättetydligt exempel, där vars och ens månadsutbetalning kommer att styras av tillväxttalen.
 

Ja, men hur?

Skrivet av  Fiery
Hur bär vi oss åt för att ändra på det?

Själv försöker jag vara så miljöriktig som jag kan och påverka min omgivning att vara det också, men svensk som jag är har jag ändå bil.

 

Äh, det där kommer att lösa sig av sig självt.

Skrivet av  MacGyver.
Vi lever just nu i en historisk parentes som heter "Billig Olja", och som pågått de senaste 100 åren. Den billiga oljan är nyckeln till många konsumtionsöverdrifter som pågår. Det finns rätt mycket som tyder på att den historiska parentesen snart är slut, och den omställning världen kommer att tvingas till är nog rätt total! Så det är nog klokt om du skaffar dig några tusen kvadratmeter att odla potatis på ....
 

och inte minst en rejäl

Skrivet av  Dimpan
cyckel som du kan transportera knölarna med till marknaden

 

Konsumtionssamhället

Skrivet av  trazzel - också 70-talist
Ja, det känns mer och mer som en stor bluff. En bubbla.

Alla pratar om tillväxten, som vore det en synonym till konsumtion. Vad är målet med det? Att vi ska utvinna ännu fler naturresurser, omvandla dem till dyra prylar i energislukande fabriker och sedan använda dem en tid för att slutligen förpassa dem till sopberget?

Det känns inte riktigt hållbart.
 

mycket viktig fråga

Skrivet av  anna-frida
helst som vi nu har miljoner kineser m.fl. som också vill ha skinnsoffor coh city-jeepar. Jag missunnar dem inte höjd standard! Vi som redan har allt måste visa oss villiga att gå ner i standard för att de skall få rimliga levnadsvillkor. Naturresrserna räcker inte till och miljön klarar inte mer.
 

Det spelar nog ingen roll.

Skrivet av  MacGyver
Vi kommer nog att få gå ner i standard vare sig vi vill eller inte. Det krävs nog inga speciella politiska handlingar, det behövs bara att kineser och indier jobbar på. Och när resurser börjar bli knappa stiger priset på dem så att efterfrågan dämpas och återvinning blir lönsam. Tänk gärna i termer av 50-100 kronor litern för bensin t ex, då är det inte frågan om att vi "väljer" att avstå....
 

men du

Skrivet av  Dimpan
kineserna låter sig knappast imponeras av att du kör din SUV till skroten slänger din snygga skinnsoffa på soptippen och slutar att använda elenergi

det är betydligt krångligare än så
jag tror inte att det riktiga omställningen kommer förräns oljan börjar kosta uppåt 1000dollar fatet
 

Ack så viktigt ja!

Skrivet av  Myling
Självklart kan vi inte fortsätta att konsumera naturtillgångar i samma takt. Speciellt inte energi...

Däremot ser jag positivt på "lyxkonsumtion". Med det menar jag ökad konsumtion av högkvalitetschoklad, tåliga men dyra kläder, dataspel, mm. Dvs dyra saker som inte kräver mer naturresurser än motsvarande billigt skräp.

Jag köper (rent principiellt) hellre en bra tröja för 1000 spänn som håller länge än en billig tröja för 100 kr som jag bara kan använda en tiondel av tiden.

Sedan är jag personligen en jäkla snåljåp så det blir ofta att jag köper den billiga tröjan och använder den alldeles för länge...
 

Hihi, jag tänkte

Skrivet av  Anette
skriva att JAG minsann köper den billiga tröjan och använder den 10 gånger längre än vad den var avsedd för och så läser jag din nästa mening... :-)
 

Du tänker precis som jag ofta gjorde.

Skrivet av  Anette
(Sen bytte jag jobb och nu har jag inte tid att tänka så ofta på det. Därmed inte sagt att jag bryr mig mindre - bara en parentes.)
Det kanske är som MacGyver skriver men samtidigt tycker jag det är lite synd. Istället för att ha en sån svängning, hade det inte varit bättre om det varit lite mer lagom hela vägen liksom. Fast det skulle vi väl tänkt på för länge sen då...
Jag (halvamerikan som jag är) ääääälskar stora shoppingcentrum, berg av mat i affärerna och prylar men kan samtidigt tycka att det är så otroligt sjukt med alla dessa konsumtionsvaror. Jag tycker det är jätteroligt nu när det är dags för julsaker och jag vill ha ALLIHOPA! Samtidigt som jag kan gå lääänge på affärer som Tiimarii och Hallmark äcklas jag lite och undrar vad vi i hela friden ska med alla prylar. Förr eller senare blir ju allt detta skräp och var ska vi göra av skräpet?
Ibland vill jag bli en gammeldags bonde som lever på det gården och djuren ger. Hugga sig några trän i skogen att elda när höststormarna drar runt husknuten och några fler när husknuten behöver bli större. Slakta grisen till jul och njuta av en äkta KRAV-nasse. Sen kommer jag på att jag skulle nog tycka synd om nasse, att jag inte gillar ko-mjölk och att det är bra skönt att kunna slå på värmepumpen den dan man var för lat för att ta in ved.
(Nej, jag är inte vegetarian och jag VET att all mjölk kommer från kor, det är bara det att jag inte gillar den när den inte är iskall och kommer från en pappkartong - helst gul.)
 

Här kommer Ullets inlägg jag nämnde

Skrivet av  Pallas
"ag tänkte i morse: (2004-10-26 09:12:16)       + -



Vad sjutton! Vad är det här för liv egentligen? Va?! (medan jag drog på ett par gamla skruttiga sockar på sonens fötter) Skruttiga sockar, varför tar jag på honom gamla sockar, varför köper jag inte nya, tänkte jag. Noppiga sockar sedan danneboren var liten. Men de fungerar ju, kom det i samma ögonblick in i mitt huvud. SKulle jag kasta dom för att dom är fula? Är inte det slöseri med resurser? Fyller dom sin funktion sämre för att dom är fula? Mina tankar började genast sväva iväg.
Vad skulle jag vinna på att köpa nya sockar, vad skulle det ge mig för egopoäng? Jo, jag skulle känna mig duktig som mamma som bryr mig om hur mitt barn ser ut, jag skulle känna tillfredsställelse när jag ser hur fint det blir men också gentemot mitt barn skulle det kännas bra.
Men....här kom tankarna igen tillbaka, vad spelar det för roll när de gamla men dock noppiga sockarna fyller sin funktion, ingen klagar på dom eller att det är nåt egentligt fel på dom. Så varför byta?

Kunde lätt applicera det på hela synen på saker o ting i samhället. Vi byter ut av anledningar vi inte alltid vet varför, vi köper nytt fastän funktionen på det gamla fortfarande finns kvar eller vi byter upp oss så att det ser bättre ut o vi mår bättre. Ja, vi mår ego-bättre men mår vi bättre ur ett längre o bredare perspektiv? Om inte naturen klarar av vårt konsumerande kan vi må bättre i förlängningen? Om det vi köper innehåller så mkt kemikalier i appretur, flamskyddsmedel, ytbehandlingar o dylik dynga, mår vi bättre då? Svaret är naturligtvis nej, men varför har vi det perspektiv vi har? Allt ska bytas ut, saker som inte kan ge oss det vi saknar (partners, bilar, textil, vaser, tapeter mm) ska bort, de är passé o ska ersättas.
Jag kan bara se till mig själv, jag har gärna köpt saker jag velat ha, men inte sånt jag VERKLIGEN velat ha utan second best. Det kan bero på psykologiska faktorer som att jag anser mig inte vara värd detta men också att jag tycker det är för dyrt, det passar inte just nu osv osv o jag är rädd att i en annan stund inte vilja ha saken o då får den allmänna beslutsångesten stå stånd mot begäret, o inget blir köpt. Men jag har ändrat mig där.
Jag gillar gardiner! Som ung o med skral kassa köptes billigast möjliga gardiner men då blev de skeva o eländiga o fina bara en kort stund. Nu köper jag dyra gardiner ibland, men det blir gardiner jag kan leva med, kanske t o m i flera, flera år, jag köper sånt jag verkligen vill leva med, där funktionen är överordnad lusten att kasta o byta ut, där tycka-om:et är störst o trendkänslan minst, det är fullkomligt personligt!

För att återgå till sockarna, jag kan resonera likadant. Egentligen är det egalt om han har noppiga sockar, jag kanske ger andra saker el tid till honom som är mer värt än att boosta mitt eget ego i att ha snyggast o bäst klädda unge på dagis. (Varför får man inte credit för sånt egentligen? *S*) Vem tillfredsställer jag om jag tillfredsställer ngn med min lust att köpa nytt, vara vackrast, ha det bäst (jag räknar inte in handlarna här) för jag ser ingen tillfredsställelse i det snabba o ombytliga, tvärtom. Jag ser bara desperation o billiga julprydnader på Buketten, man köper inte det man verkligen tycker om o vill vårda utan det som ger en status i sina el andras ögon. Varför handlar vi som vi gör?

Ullet"
 

Frivillig enkelhet

Skrivet av  Lilla P
Ja, jag håller med. Ibland undrar man verkligen vart allt är på väg. Jag fick en aha-upplevelse när jag hittade Frivillig enkelhet, rekommenderar er att gå in på http://hem.fyristorg.com/enkelhet/
 

hmm!

Skrivet av  anna-frida
och tanken med "slow city" är inte heller fel, lite lugnare lite sparsammare...lokal produktion.
 

Artiklar från Familjeliv