Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Prövar denna sida med.

Skrivet av waWa
Kopierar mitt inlägg från Leva på landet

...får man verkligen ha det?? Vi har en ny ägare till en grannfastighet med lite hagar/åkrar som han sprutat med roundup och lagt lappar på en papplåda och ställt vid stigar och vägar som går in på/över hagarna.
Låter farligt har aldrig sett nåt liknande i hela mitt liv eller så är han duktig som har skyltat???
Men rådjur och andra djur kan ju inte läsa heller.
Vi har mycket rådjur, fasaner, harar och andra djur här så man blir lite orolig. Vi har även många vattentäkter då nästan alla runt om har egna vattenbrunnar. Hoppas nån som vet nåt här av er!
Svar på tråden: Prövar denna sida med.

Kanske ska det stå ROUNDUP...

Skrivet av  waWa
... det är det de sprutat med. Sorry!
 

Ska kolla lite

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Har inte så bra kläm på bekämpningsmedel men använder han Roundup på sin egen tomt eller på "allmän plats"? Är det i skogen han använt det.

Om det är så att han besprutat på allmän plats ska han ha gjort en anmälan till miljö- och hälsoskyddsnämnden i den kommun besprutningen skett. Det är kanske det han gjort och blivit anmodad att sätta upp varnigslappar.

Använder man Roundup på sin egen tomt tror jag inte det är några restriktioner. Jag tror det är skillnad på Roundup för hemmabruk och för yrkesmässig användning. Bor man inom ett vattenskyddsområde tror jag inte man får spruta hur som helst.

Kan tyvärr inte svara bättre än så nu.
 

Besprutningen är på....

Skrivet av  waWa
.....ängar/åkrar runt fastigheten. De områdena är strövområden för många av oss som bor här. Dottern går längs med en av åkrarna för att kunna ta sig hem från stora vägen där skolbussen stannar. Enda sättet för henne att slippa gå runt över 2 km längs med stor väg med tung trafik. Men jag antar att det inte är farligt för människor att gå över besprutade områden. Värre med tex. hundar/katter som kanske slickar på tassarna sedan. Tack för ditt svar, hör gärna av dig om du får veta nåt mer.
 

Artiklar från Familjeliv