Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ljudnedskräpning

Skrivet av Pallas
Ibland blir jag helt tokig på allt ljud omkring! Vi bor som sagt i Californien och det är trafik dygnet om. De har någon knasig bestämmelse om att tåg måste tuta SEX gånger innan de passerar en vägkorsning, så det är ett evigt tutande dagarna i ända. Och är det verkligen nödvändigt med en bensindriven lövblås? Grästrimmer?

Ibland drömmer jag mig bort till morfars fjäll där tystnaden är så kompakt att det nästan gör ont...

Reagerar ni på att det är så svårt att finna tystnad, ellre att bara höra barns glada skratt och lek?
Svar på tråden: Ljudnedskräpning

tysta zoner...

Skrivet av  anna-frida
det finns en grön tanke om tysta zoner. Kommunerna bör göra en bullerinventering och sen värdera och undersöka möjligheterna att skapa områden som är, så gott det nu går i en del samhällen, tysta. Underbar tanke!
 

Nu har vi fått nog

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Vi bor på en trafikled, bredvid ett gigantiskt vägbygge, under inflygningen till Arlanda och nära Norra stambanan. När det blåser från väst hörs tydligt skjutbanan och våra hundar är skotträdda. Vi kan aldrig gå ut med hundarna när det är ljust och veta att det inte kommer att smälla.

Vi bor nära ett fantaskiskt friluftsområde, Järvafältet. Det äe ett stort naturreservat i tre kommuner. Det finns inte en enda plats i detta underbara område som inte är bullerstört!. Järnvägar på två sidor, motorvägar och trafikleder omringar och genomskjuter grönområdet och det är två flygfält som drar till sig flygbullret, trafikflyg och sportflyg. Och den j-a skjutbanan.

Vi ska titta på två villor ikväll. Det första jag ska göra är att gå ut och bara lyssna hur mycket jag hör av järnvägen, motorvägen, inte samma som hos oss men andra, och Arlanda. Bullrar det är vi inte spekulanter!

Men hos oss har vi knappt några plankorsningar på järnvägen. Enda gången tågen tutar är när det springer folk på spåret. Läskigt, man väntar på ambulansens tut varenda gång tåget tutat hysteriskt.
 

Artiklar från Familjeliv