Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Festen är över!

Skrivet av MacGyver
Jag har goda nyheter och dåliga nyheter.

-De goda nyheterna är att vi antagligen kan sluta oroa oss över växthuseffekten.

-De dåliga nyheterna är att oljan inte räcker till för att ordna någon växthuseffekt av betydelse.

Läget har varit känt sedan 1950-talet, men nått mer allmän kännedom de senaste 3-4 åren. Olika uppskattningar visar att världens samlade oljeproduktion kommer att nå en topp nån gång mellan 2005 och 2020, med de mest genomjobbade prognoserna pekande på 2006-2010. Följderna kommer att påverka i stort sett varje aspekt av samhället som vi känner det.

Oljeutvinningen har ökat mer eller mindre konstant sedan 1857 när det första hålet borrades i Rumänien (först 1859 i Pennsylvania). Tre-fyra generationer människor i västvärlden har inte sett annat än ständigt ökande tillgång på billig olja, så det är rätt svårt att "tänka bort" den. Den billiga oljan genomsyrar i stort sett varenda aspekt av våra liv.

En del ekonomiska teoretiker sägar att "när priset blir tillräckligt högt kommer alternativen att utvecklas". De sitter i akademiska elfenbenstorn och snackar i nattmössan. Oljan representerar så stora energimängder att vi inte kan ersätta den - ungefär som ett batteri som laddats under 100 miljoner år som vi laddar ur på ett par hundra år.

Om vi inte gör något åt saken kommer det att bli ett tämligen otrevligt läge att handskas med. Som privatperson är det inte så himla mycket man kan göra åt saken rent praktiskt, hamstra mat, kläder och skaffa en plätt att odla på hjälper inte så långt. Det enda sättet att få lite fart på utvecklingen är att se till att situationen diskuteras så mycket det bara går, och att komma igång med lite aktivism för att föra upp frågan på den politiska dagordningen.

Påverkan på samhället kommer att bli större än 1930-talets depression och andra världskrigets beredskap tillsammans. Och påverkan blir permanent den här gången. Nu handlar det inte om att bygga ett "uthålligt samhälle" utifrån en ideologisk övertygelse om att såna samhällen är bra - det handlar om att vi inte har något alternativ. Allt jordbruk kommer för övrigt att bli väldigt ekologiskt också, eftersom bekämpningsmedel, drivmedel och konstgödning kommer att bli så dyra att de är oekonomiska att använda.

Några bra startpunkter för den som vill övertyga sig själv om att jag inte sitter och hittar på allt det här själv:

http://www.peakoil.net (lite rörig men genuin)
http://www.lifeaftertheoilcrash.net
http://www.postcarbon.org

Det finns tonvis med sajter som ägnar sig åt frågan numera, det är bara att googla på "peak oil". En del av dem är lite knasiga, men det märker man snart.
Svar på tråden: Festen är över!

kanske det inte räcker

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
så himla långt,
men jag är iaf glad att jag har skaffat en en liten tomt som det går att odla potatis på.
Det är iaf alltid ngt.

o så när jag läser sånt här blir jag igen glad att vi inte kostat på oss en bil =)

länkarna ska jag som vanligt spara o läsa vid tillfälle. (jullovet tex)
För jag tror nämligen att oljekrisen är ett faktiskt hot o ingen skräckpropaganda alls.
(Nostradamus o Bibeln talar båda om Den Stora Nöden fast i lite olika skepnad ifs. Kanske kan det vara oljekrisen de menar?)
 

Spådomar är kul!

Skrivet av  MacGyver
Hopi-indianerna är rätt cool de med. De talar om "makten som står bakom allt" som kommer att skaka världen först två gånger, och sen en sista gång, fast då med båda händerna. Fan vet om man kan tro på sånt där, men lite underhållande är det.
 

det

Skrivet av  Frasse-boy
krävs inget större geni för att förutspå den stora undergången

den kommer sakta men säkert krypande och den heter solen den kommer nämnligen att totalt bränna sönder jorden när den börjar sin dödskamp.


ett antal hundramiljoner år före det kommer jorden att vara totalt livlös på ytan.
dom sista jordborna vid liv kommer till sist att vara bakterier djupt nere i berggrunden där det fortfarande finns vatten

oljekrisen kommer att visa sig vara en prutt i universum den dagen sista kapitlet skrivs
 

Med den lilla skillnaden att ...

Skrivet av  MacGyver
... oljekrisen komer att inträffa under vår livstid. Rätt snart till och med.
 

hur snart?

Skrivet av  Frasse-boy
om 50år, 30år, 20år

när jag åkte runt på moped och dom första oljekriserna var aktuella så experterna att oljan skulle vara slut nu i dagarna men det verkar finnas en hel del kvar än

det kommer att bli tufft för dom som gjort sig helt beroende av billig olja inte minst USA indianerna djupt inne i amazonas klarar sig kanske bäst
 

Kolla länkarna

Skrivet av  MacGyver
Ingen har påstått att oljan kommer att ta slut, den kommer däremot att bli svindyr. Och det får följder ...
 

Växthuseffekten

Skrivet av  Myling
Jag undrar hur mycket av koldioxiden som kommer från olja och hur mycket som kommer från kol? Nån som vet?

Annars så håller jag med om att vi går en spännande framtid till mötes. Intressant att både oljepriset och guldpriset ligger högt just nu.

Frågan är om man ska nöja sig med sin energisnåla lägenhet eller om det är klokt att investera i lite skog och mark också...
 

Plus freoner och metan, etc...

Skrivet av  Myling
Sedan blir det ju växthuseffekt från freoner och metangas har jag för mig också. Men de tillskotten kommer väl antagligen också minska i takt med att energi blir dyrare.
 

Artiklar från Familjeliv