Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Änglamarks blöjor

Skrivet av emelie m Viktor 030203
Hur många blöjor innehåller ett dubbelpack (99kr).
Vill väldigt gärna veta styckpriset så jag kan övertyga sambon om att det är värt att ta sig till en Konsum (en bit bort) o prova.
Vi betalar typ 2kr6öre för våra blöjbergsbyggarLibero just nu.
Svar på tråden: Änglamarks blöjor

blir det inget berg

Skrivet av  Frasse-boy
av änglamarks blöjor då tror du?
eller ska du kombinera dom med en kork i rumpan på barnet för hos oss är det barnets "behov" som styr blöjbytesfrekvensen inte namnet på förpackningen

jag liberos för att vara bäst ;)
 

konstig kommentar.

Skrivet av  minna med Nelson
Vi undanbeder oss!

Jag vet inte exakta styckespriset men tror att det ligger under två kronor. De fungerar jättebra tycker vi. kombinerar med tygblöjor.
 

vi?

Skrivet av  Frasse-boy
du och dina ?
 

som jag förstått det

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
är Änglamarks blöjor natursnälla och nedbrytbara till skillnad från Libero o andra.
Vilket gör att Änglamarksberget till slut försvinner, medan Liberoblöjor ligger o är miljöfarliga alltid.
 

Nej, som jag förstått det...

Skrivet av  Maa
så är de lite mer snälla än andra. Nu är vår blöjperiod nyss slut, så jag kan inte kolla, men det ska stå på paketen att x procent bryts ner, har jag för mig.
Tyvärr var det betydligt mindre del av Änglamarks som var nedbrytbara än den sort Konsum hade innan - de hette Nature, och var alltså "miljöbättre"...
Rätta mig någon, ifall jag har fel!
 

Nej du har

Skrivet av  semla
alldeles rätt. Om jag minns rätt är det endast fyra procent av blöjan som är nedbrytbar. Jag kollade på paketet men det står inte där. Kanske jag läste på de gamla paketen. Hur som helst är det pyttelite. Däremot blir ju pyttelite också en hel del när det handlar om många blöjor.
Nature var gjord av majsstärkelse (tror jag) och följaktligen helt nedbrytbar. Massor av reservationer med tanke på att mina informationer bygger på spridda hågkomster från en lång intervju i tidningen för fyra år sedan.
 

Aha!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
då var jag alltför optimistisk, alltså.
men 4% är ju iaf bättre än noll.
Nu har vi iaf köpt hem Änglamarks blöjor för
det gamla (Libero-) paketet är snart slut.
Så får vi se om de fungerar något bra på sonen.

För de var vart ju billiga också, inte bara
en aning miljösnälla.
 

30% av Nature är ICKE biologiskt nedbrytbart

Skrivet av  Birgitta med Moa
men tydligen ska den gå att kompostera ändå. De 30% består av petroleumbaserade superabsorbenter, alltså det som gör att blöjan suger upp men fortfarande käns torr.
 

Tror att...

Skrivet av  Sara med Vega 0305
...det ligger någonstans runt 1.70 per blöja. Vi använder bara änglamarks blöjor och är supernöjda.
 

Vi betalade

Skrivet av  semla
sist 99 kronor för 62 blöjor stl 7-18kg. Vi använder bara tygblöjor och Änglamark och vi är helnöjda med Änglamark. Nu har de gjort om blöjorna så de till och med känns riktigt lyxiga.
Jag tycker absolut det är värt en sväng till Konsum. Särskilt som man kan passa på att köpa andra eko-varor.
 

1,6 kr per blöja

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Nu när de har dubbelpack så blev de enormt mycket billigare än tidigare. Nu är de i samma prisklas som blåvitt och coopextra.
Köper aldrig nåt annat än Änglamarks blöjor.
 

vem

Skrivet av  Dimpan
tillverkar änglamarks blöjor då? för coop har då ingen tillverkning kvar av någonting.
tänk om det skulle visa sig vara proctor&gamble i tyskland tex. näsan skulle gå ner till jordens medelpunkt hos vissa tvärsäkra skribenter ;)


 

Ingen aning, men!

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
jag struntar i vem som gör dem. Det är de enda miljömärkta engångsblöjorna som finns och om alla köper dem så ger ju det en tydlig signal till Proctor & Gamble att konsumenterna vill ha miljömärkta blöjor vilket i framtiden skulle kunna resultera i svanenmärkta pampers och Libero.
 

Men hur är det,

Skrivet av  Maa
är det inte Bra Miljöval-märket som finns på Änglamark (det var åtm. det på de som Konsum hade tidigare, Nature, men de var bättre, mer nedbrytbara och hade inte plast i ytskikten utan majs, har jag för mig)...
 

Är inte

Skrivet av  semla
Hemköps blöjor miljömärkta också? Jag har för mig det. Jag har själv fyra mil till Hemköp så jag har inte brytt mig om att kolla.
 

Svar till både Maa och semla

Skrivet av  La mama
Änglamark är bara Svanen-märkta, det finns fn inga blöjor med "bra miljöval"-märkning.
Hemköp saluför vad jag vet inga miljömärkta blöjor alls. :-(
 

Svan+astma och alleri förbundet

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
har de som märkning. Vivo hade tidigare en blöja (Bamboo) som var svanenmärkt, men jag vet inte hur det är nu för jag går aldrig in på Vivo. De använde jag till de stora barnen, men de var sämre än pampers
 

Jodå, La mama, det finns det visst det!

Skrivet av  Maa
Det finns tygblöjor som är Bra Miljöval-märkta, flera sorters tror jag!

Men jag undrar ändå om inte märket Nature faktiskt också var märkta... ingen som har sådana kvar och kan kolla? Undrar om de går att köpa direkt via nätet nu när inte Konsum har dem längre...?
 

ursäkta, menade engångsblöjor! :-) imt

Skrivet av  La mama
 

förresten, apropå Nature

Skrivet av  La mama
Så är jag rätt säker på att de var bra miljövalmärkta. Men enl SNF saluförs de för närvarande inte i Sverige. :-(
Kanske för få som köpte?
 

Nej, Konsum skippade dem...

Skrivet av  Maa
men jag undrar om de inte går att köpa från tillverkaren via nätet...?
 

De tillverkas

Skrivet av  semla
i Danmark av ett företag som heter Abena.
http://www.snf.se/pdf/bmv/dok-granskning-blojor.pdf
 

Så här står det på förpackningen

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Miljöanpassade blöjor. Innehåll: textilliknande skikt av polypropen. Absorberande material av cellulosamassa, vetestärkelse och polyakrylat. Textilbaksida av polypropylen, polyeten och kalciumkarbonat. Kardborreförslutning av propypropylen. Lim: Hotmelt av vax och harts. Elsatik av elasthan. Innehåller inga parfymämnen. Cellulosamassan är blekt med väteperoxid.


Det står även att de är den första större produktionen av miljöanpassade engångsblöjor.
 

Jag tror fortfarande att Konsum bytte ner sig..

Skrivet av  Maa
när de slutade med Nature-blöjorna och bytte till dessa...?
 

Jag testade nån gång

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
med nature, men tyckte inte de var funktionella. Hur skillnaden på dem miljömässigt var har jag ingen aning om så det kan jag inte uttala mig om.
 

Vi använde dem jättemycket och de funkade utmärkt,

Skrivet av  Maa
inga problem med läckage, och framför allt blev de inte alls så svettigt och sonens eksem blev mkt bättre (vilket jag gissade berodde på att han slapp plasten i ytskiktet).
 

Natureblöjorna...

Skrivet av  Birgitta med Moa
var helt värdelösa. Vi körde dom ett tag men de funkade inget vidare. Om man ville dra åt dom lite hårdare så gick de ofta sönder, annars satt de för löst och läckte.
 

Vi tyckte de var jättebra,

Skrivet av  Maa
och blev jättebesvikna när de slutade ha dem på Konsum. Funkade utmärkt, och vår lille slapp det mesta av sin irriterade hud där. Hände aldrig att de gick sönder, faktiskt.
 

Jag tyckte också

Skrivet av  semla
att Nature var jättebra. Tyvärr slutade de säljas där jag bodde när min bäbis var drygt ett halvår. Sen när vi flyttade blev jag jätteglad över att de hade dem på dagis. Men det dröjde ju inte heller så länge innan de försvann.
Nu till mitt senaste barn har jag bara använt Änglamark eftersom de var några kronor billigare. Jag har använt Änglamarks blöjor från och till i ganska många år nu och de har blivit avsevärt mycket bättre på senaste tiden. I början var de faktiskt inte alltför roliga. Och Nature var fantastiska i jämförelse.
Jag har hört fler som inte tyckte Nature var bra. Jag vet inte om det är så att vissa personer (som jag) blundar för bristerna och stirrar dig blinda på miljömärkningen. Eller om det är andra som jämför med de marknadsledande märkena och blir överdrivet kritiska. Förmodligen ligger sanningen någonstans mitt emellan.