Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om blöjor

Skrivet av semla
Jag har funderat en hel del på det här med blöjor. Personligen blir jag lite trött på all TV reklam om andra märken som får det att framstå som mer eller mindre barnmisshandel att använda något annat än deras egna blöjor. Läs Libero och Pampers.
Jag har använt alla upptänkliga sorters blöjor. En del håller torrt hela dagen, andra måste man byta ofta. Ibland läcker blöjan, oftast inte.
Alla blöjmärken fyller faktiskt sin funktion (mer eller mindre). Och skulle en blöja läcka lite någon gång så har jag svårt att inse varför det skulle vara en sån katastrof. (Kanske för att jag sett det mesta tack vare sex år med tygblöjor.) Visst kan det bli läbbigt, men hur ofta händer det. Och råkar man inte ut för läbbiga saker med småbarn ändå. Spyor hit och dit, snor, dregel, mosad barnmat... Jag tycker att eventuella blöjkatastrofer försvinner i mängden.
Jag har heller inte upplevt några röda och såriga stjärtar. Jag kan helt enkelt inte förstå vad tjusningen med de ledande blöjmärkena ligger i.

De allra flesta har väl kriterier för vad som är viktigt när de köper blöjor. För mig är det miljömärkningen som är viktig. Jag skulle köpa Änglamark även om de var dubbelt så dyra. Nu är de ett av de billigare märkena och jag kan inte förstå varför inte fler använder dem. Om någon eller några kan förklara för mig varför L. och P. är så himla populära så vore jag tacksam.


Svar på tråden: Om blöjor

indoktrinering

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
massiv marknadsföring (ett miljöproblem i sig)
översköljning av rabattkuponger
gratis paket till nyblivna föräldrar
osv osv

Nästa gång vi handlar provar vi Änglamark!
 

Ibland undrar man...

Skrivet av  Sara med Vega 0305
...varför pampers och libero har ett sånt järngrepp om småbarnsföräldrar.
Jag brukar tipsa om änglamarks blöjor, bra, billiga och mer miljövänliga men folk tycker att jag är suspekt som inte har "vanliga" blöjor (för att inte prata om min vän som använde tygblöjor, koonstigt :-)).

 

Du är ju en usel förälder

Skrivet av  gammelmor med Magnus
som riskerar ditt barns mentala och motoriska utveckling om du _inte_ använder P eller L-blöjor. Framgår det inte väldigt tydligt i tillverkarnas "produkttinformation"?

Personligen skulle det aldrig falla mej in att köpa något med namnet Pampers, får kväljningar av ordet. Likadant med Ariel.

Jag fattar inte heller varför så många frivilligt slänger bort pengar på ett starkt varumärke. Här använder vi Änglamark och tygblöjor.
 

Vi kör blöjfritt

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Himla miljövänligt faktiskt ;) Och ekonomiskt!
Förstår inte heller hysterin kring "rätt" blöjor.
 

Monkey see - monkey do...

Skrivet av  Anette
Jag tänker som du och dessutom funderar jag ibland på den OTROLIGA mängd grejor som är absolut oumbärliga för nyblivna föräldrar. Mitt äldsta barn är 11 och det är stor skillnad på hur mycket prylar - och rätt prylar - hon "behövde" 1993 och hur mycket ett barn fött 2004 "behöver".
Ibland tycker jag också det verkar som om nyblivna föräldrar nu är så vilsna och lättpåverkade ang. vad de måste, kan eller vill köpa.
Funderade lite på det här ang. vagnar med luft-däck t.ex. Vem är det som skapat behovet? Är det bebisarna? Mammorna som länge tyckt att det vore väl ändå mer komfortabelt för de stackars bebisarna att åka på luft-däck? Eller det kan väl ändå inte vara tillverkarna...???
Allt går ut på att sälja mer och mer och mer och har man inte alla attiraljer till sin lilla telning - och rätt attiraljer - så kan ju ungstackarn få men för livet.
 

Artiklar från Familjeliv