Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjat om oljan igen.

Skrivet av MacGyver
Vet nån hur pengar uppstår? Jo, pengar uppstår när de lånas ut av en bank. När en bank vill låna ut pengar skapar riksbanken pengarna ur tomma luften och lånar ut dem till banken som vill låna ut dem till mig. Varenda krona som finns är det alltså någon som betalar ränta för.

Banker vill ha ränta. Om de inte får ränta är det ingen ide för dem att låna ut pengar överhuvudtaget. Om jag lånar en hundring av banken måste jag alltså skapa ett mervärde på något sätt. Vårt monetära system kräver alltså ständig tillväxt för att kunna finnas.

I över hundra år har det funkat att skapa mervärden genom att anlita _ständigt flera_ slavar i form av olja som jobbat åt oss. Not for much longer!

Fråga: Vad använder man för beteckning på celler i kroppen som befinner sig i ständig tillväxt?

Svar: Cancer

Anledningen till att "the rollover" (från ständigt ökad oljeutvinning till ständigt minskad oljeutvinning) kan bli en aning stökig och krasch-artad är alltså att de finansiella systemen kommer att braka ihop när den ständiga tillväxten upphör och ersätts av ständigt negativ tillväxt.
Svar på tråden: Tjat om oljan igen.

dom hittar snart mycket mer

Skrivet av  Frasse-boy
olja ute i barents hav, så det är lungt vi klarar oss ska du se
 

Du kan ju alltid hoppas

Skrivet av  MacGyver
Problemet är att förbrukningen hela tiden ökar, så även om man hittar ett helt nytt Saudi-Arabien så räcker inte det mer än några år extra.

Det är det där med ständig tillväxt som inte funkar, vare sig när det gäller olja eller något annat. Sorry. Det är inte jag som hittat på det, det är bara matematik.
 

klart att det funkar

Skrivet av  Frasse-boy
har du inte hört våra kära politiker do sista 30 åren tillväxt, tillväxt, tillväxt är mantrat som gäller
 

Jag tror politikerna är medvetna

Skrivet av  Myling
Jag tror politikerna är fullt medvetna om problemet. Men de vågar inte heller ta upp frågan på dagordningen. De är rädda att hela ekonomin, valutan, konsumtionshysterin, allting, ska kollapsa...

Det finns nog sina anledningar till att guldpriset ligger ovanligt högt.
 

Hmmm... Jag tror inte att medvetenheten ...

Skrivet av  MacGyver
.. hos politikerna gått riktigt på djupet. Märkte samma reaktion hos mig själv - trots att jag hållit ögonen på "peak-oil" i 3-4 år har jag inte vågat tänka tanken till sitt logiska slut.

För att kunna agera rationellt när oljepriset drar mot himlen måste man ha en klar bild av läget. Det jag är mest rädd för är inte att oljepriset skall sticka i höjden, det jag är rädd för är att det politiska etablissemanget skall famla, stamma och sakna en bild av läget och vägen framåt. Då kommer de flesta människor också att vara förvirrade, och följderna kan bli absolut förskräckliga.
 

Nää, du har nog rätt

Skrivet av  Myling
Jag surfade just in på miljöpartiets hemsida. De om några borde ju ha koll på det här.

Men det var bara friår, EU, rädda Saab, osv. En massa ovidkommande detaljer helt enkelt. Visst fanns där lite om växthuseffekten och hållbar utveckling om man letade riktigt djupt. Men inte ord om oljan, vad jag kunde se.

Men det är himla svårt att tänka tanken till det logiska slutet. Jag känner att jag vet för lite än! Tex så hävdar ju en del hemsidor om "peak oil" att olja behövs för att tex bygga vindkraftverk (utan vidare referenser). Och då hänger jag inte riktigt med.

Borde man inte iaf teoretiskt kunna bygga tillräckligt många vindkraftverk för att ersätta oljeberoendet?
 

Nej, inte ens teoretiskt.

Skrivet av  MacGyver
Problemet är att man inte kan köra bil med vindkraft. Möjligen personbilar, om man bygger dem i ultralätta material och kör dem på vätgas man hydrolyserat fram med vindkraft, men inte traktorer, grävmaskiner och lastbilar. Om man bygger en ultralätt traktor kommer den bara att kunna plöja ultrasmala fåror.

Även om vi kan bygga ultralätta bilar kommer vi inte att kunna köra de tunga entreprenadmaskinerna som vi använder för att bygga vägar. Och definitivt inte lastbilar som kör mat och grunkor långa vägar.

Vi kan bygga vindkraft och använda existerande vattenkraft så att vi kan ha en bra levnadsstandard, men hela samhället måste byggas om för att komma ifrån alla transporter av både människor och grejor. Och det är inte någon direkt liten uppgift att sälja in det upplägget till väljarna!
 

Intressant!

Skrivet av  Myling
Mycket intressant må jag säga. Har du räknat fram det där själv, eller har du några bra referenser?

Hur mycket drar en fet lastbil jämfört med en sån där lite minibil som går på batteri?

Jag är helt med på att transporter och jordbruk, osv, kommer bli bra mycket dyrare. Men att det skulle bli helt omöjligt att bygga vägar verkar ju lite väl!

Du har säkert rätt, man jag vill ändå gärna veta lite mer...
 

Blandad kompott

Skrivet av  MacGyver
Ultraoptimisterna hittar man här: http://www.rmi.org
Ultrapessimisterna här: http://www.lifeaftertheoilcrash.net

Sen finns det en hel knippa mittemellan. Min vana trogen läser jag allt jag kommer åt och bildar mig sen en egen uppfattning.
 

där glömmer du en viktig sak

Skrivet av  Frasse-boy
har du hört talas om tex rapsolja det går aldeles utmärkt att köra entreprenadmaskiner på vegetabiliska produkter och alla övriga dieseldrivna maskiner

så du får nog räkna om dommedagen en aning där och inte vara så snabb att dra tvärsäkra slutsatser
 

Nettoenergi frasse, nettoenergi

Skrivet av  MacGyver
Det har gjorts en hel del balansräkningar både på raps och etanol, och bokslutet blir rätt uselt.

1) MYCKET stora arealer jordbruksmark måste användas till bränsleproduktion i stället för livsmedelsproduktion

2) Det går åt rätt mycket diesel till jordbruksmaskinerna som sår, sprutar, gödslar, skördar och plöjer.

Seså, fram med miniräknaren nu!
 

erkänn att du är ute och cycklar i stället

Skrivet av  Frasse-boy
för att börja dribbla
du har här ovan påstått att det inte skulle finnas bränsle till lastbilar och traktorer i framtiden.
helt klar kommer det även i framtiden att finnas lastbilar som kan transportera förnödenheter som drivs med gengas eller rapsolja ,solrosolja, fiskleverolja osv.

när du sen stöter på patrull så börjar du att blanda in åkerarealer och nettoenergi i stället för att erkänna att du helt enkelt hade fel.

alternativet är inte en vätgasdriven traktor som plöjer fåror liknande ett cyckelspår i leran som du verkar tro






 

Tja, jag erkänner att jag ..

Skrivet av  MacGyver
.. tog cykeln till jobbet idag. I övrigt förstår jag inte vad du skriver. Energi handlar om geologi, och siffror, inte om tro och tyckande. Man kan nästan tro att du är politiker? Det är bara de som verkar leva i en värld som är frikopplad från den fysiska verkligheten.
 

men du

Skrivet av  Frasse-boy
om man inte känner till att fordon kan och har drivits med gengas så bör man nog inte gå ut specielt hårt med uttalanden som "bortkopplad från verkligheten"

bara för att det inte står ett gengasagreget hemma i din lägenhet betyder inte att dom inte existerar eller fungerar

felet du gör är att du sätter dig själv och dina kunnskaper och erfarenheter som den enda gällande verkligheten

sök efter gengas på google så kanske du hittar något intresant och lärorikt
 

åh vad intressant!

Skrivet av  emelie m Viktor 030203
och som vanligt lite läskigt.

Men George Bush har ju sagt att bara vi konsumerar mera så räddar vi tillväxten...
kanske har inte oilpeak-lobbyisterna fått så mkt utrymme i DC?

De finansiella systemen skulle också braka ihop om man skrev av alla U-ländernas skulder (John Pilger, tror jag har skrivit om det). Inte en miljöaspekt, ifs, men det visar också på hur invecklat och beroende och sårbart det ekonomiska systemet som vi har idag är.
Ständig tillväxt, ständig konsumtion, ökad produktion, ökat energibehov... osv osv. och vem bryr sig väl om miljön, när man kan köra stoooor cityjeep??

Klart det kommer kollapsa förr eller senare, av oljekris eller av annat om nu oljekrisen skulle dröja.

och då blir det spännande o skrämmande att se vad som händer. så länge får man konsumera ekologiskt och miljö- och kravmärkt.
 

Nja, det är privatbankerna...

Skrivet av  Maa
som skapar pengarna, faktiskt, och lånar ut dem mot ränta.
I alla fall finns det små lobbygrupper som tycker det vore bättre om det vore staten som skapade dem ur tomma intet och sedan låna ut dem till privatbankerna, så att det blir staten som gör vinsten istället. Seignorage är termen för den sortens vinst.
Så har iaf jag förstått det.
 

Artiklar från Familjeliv