Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ingen som har något

Skrivet av Linda m Melvin & Noah
positivt att säga om miljön?
Har svårt att se någon som helst framtids-tro när jag läser här.. *ler*
Svar på tråden: Ingen som har något

Positivt? Eeeeeeh?

Skrivet av  farson
Jo, det måste det ju finnas. Till exempel att det finns människor som engagerar sig för den. Och att naturen lär ha en otrolig förmåga att läka sig själv om den får chansen.
Och det är viktigt att ta fram positiva exempel, (eftersom det på det stora hela går åt fel håll i ganska hög fart), så att folk orkar kämpa vidare.
Jaha, så blev det negativt igen. Flåt.
 

Jodå, massor!!

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Men jag får ta det senare, kanske i kväll eller i helgen.

Jag säger bara det - farligt avfall suger - stressar vidare
 

Jag tänkte på att

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Världssamfundet lyckades samla sig kring Montrealprotolollet så att användningen och utsläppen av ozonnedbrytande ämne minskat kraftigt.
Svavelutsläppen i Sverige har minskat med 80% sedan 80-talet och även de utländska utsläppen har minskat.
Optofiberteknik har drastiskt minskat användningen av koppar inom telelkom.
Sverige har nästan fasat ut användningen av kvicksilver. Det är nästan bara amalgamanvändningen som återstår.
Alla bilar från och med -87 har katalysator och det har minskat utsläppen och halterna av kolmomoxid och kväveoxider (även om trafikökningen gör att det totala kväveoxidutsläppen minskat så mycket som uppsatta miljömål)
Människor är mycket mer medvetna om miljöfrågor idag än på 80-talet.
Målet om att 10% av åkermarken i Sverige ska odlas ekologiskt är uppfyllt (tror jag)

Det finns ljuspunkter trots allt även om det är lätt att glömma bort. Jag har genom mitt arbete kunnat påverka en del. På 90-talet lyckades vi med idogt slit tvinga bensinbolagen att installera muffar och på så sätt minska onödiga och farliga kolväteutslåpp. Vi lyckades tvinga bort nonylfenoler ur blishampo och tvinga fram miljödiesel på mackarna. Det var guldåldern. Alla snackade miljö då. Det stod nästan överst på dagordningen.

Nu är klimatet för miljöfrågor ett annat. Det är inte experternas och industriernas ämne längre. Nu rör det oss alla och alla måste hjälpas åt att ändra vårt konsumtions- och resemönster för att vi ska få en positiv förändring. Då blir det mycket svårare men ack så nödvändigt. Det är bara att oförtrutet jobba på.

Jag måste stänga ugnen nu så jag inte slösar i onödan. Pepparkakorna är klara.
 

Jodå

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Vi renar våra utsläpp enormt bra idag. Enligt min naturkunskapslärare så finns det inte så mycket försurade sjöar idag tack vare att industrin renar utslöppen (gör gips av de försurande ämnena i princip
 

Åh!

Skrivet av  Linda m Melvin & Noah
Tack ska ni ha allihopa.
Behövs en liten ljusglimt mitt i allt d svarta ibland...
Har en förmåga att gräva ner mig lite väl mycket i alla världs-problem.....

Kram till er alla miljö-kämpar!
 

Tänk vad mycket mer kravvaror

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
det finns idag jämfört med för bara 10 år sedan. Den Coop där jag jobbar (jobbar inom kf i omgångar i livet. *L*) har massor med kravmärkta varor, kaffe, frukt, mejeri, fisk, kött, chark, specerier mm. Hade nån frågat efter kraväpplen när jag jobbade på Konusm 1988 så hade jag sett ut som en fågelholk. Finns det? *L*
 

Artiklar från Familjeliv