Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fabriker...

Skrivet av orolig mamma
Vi funderar på att flytta till en kommun där det bla. finns ett stort pappersbruk och en lika stor kemikaliefabrik där de tillverkar något slags lim. Båda dessa fabriker luktar väldigt illa.
Är det någon som vet hur miljö-farliga dessa fabriker är? Det kanske låter som en konstig fråga, men skulle ni själva kunna bo några kilometer från en sån här fabrik, äta frukt och bär från trädgården, bada i havet osv? Är det hälsovådligt att andas in lukten, förutom att man lätt blir illamående? De som bor i närheten verkar inte bry sig så mycket.
Spelar det någon roll om man bor 2 km eller 2 mil ifrån, med tanke på utsläpp av miljöfarliga ämnen?
Jag kan tänka mig att miljöförvaltningen i kommunen säger att det är ofarligt, så jag har inte ens frågat dem.
Svar på tråden: fabriker...

Nä =(

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Jag skrev ett _jättelångt_ svar men det har försvunnit.

Väldigt kort, det är ingen större fara. Fråga Länsstyrelsen om företaget gjort någon riskanalys. Klor kan vara väldigt farligt och det kanske används vid blekning. Jag tror hanteringen av klor kan vara den största miljö- och hälsorisken, inte övriga utsläpp.

Be att få en miljörapport av företaget. Där ska det stå hur mycket det får släppa ut, om de klarat sina villkor och vad de gjort för att minska sin miljöpåverkan.

Det som luktar är inte farligt. Ämnena har väldigt låg lukttröskel så de känns vid låga koncentrationer. Bor du på rätt sida fabriken, i lovart för förhärskande vindriktning blåser lukten bort stora delar av året. Du lär vänja dej vid lukten.
 

Spelar ingen roll

Skrivet av  A
om det är miljöfarligt eller ej, jag hade inte velat bo så.
Och även om man vänjer sig själv så tänk på andra som hälsar på! De kommer att undra hur ni är funtade som vant er vid den stanken???!!!
Ungefär som när man innan man hade barn hälsade på någon som hade blöjbarn. DE kände säkert inte hur det stank i badrummet, men det gjorde den som hälsade på och undrade hur i hela friden de kunde vara immuna mot den lukten.
 

Artiklar från Familjeliv