Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

här var det högtryck

Skrivet av grodkungen
miljösnacket verkar inte stå riktigt på agendan

därför kummer jag med en intresant fråga

hur många av er skulle klara av ett massivt elabrott ca 2veckor (hela landet strömlöst) helt utan el mitt i vintern?

och hur skulle ni bära er åt? det är mycket som behöver fungera
Svar
intressant...
...problem! Grejen är att när strömmen går tror man att den alldeles snart kommer tillbaka. Efter en kvart eller så skulle jag rota fram en batteriradio (vet faktiskt var vi har en!).
Skulle det då gå upp för mig att avbrottet blir långvarigt, skulle jag först tappa upp så mycket vatten det gick i badkaret. Sen stänga om ett rum där familjen ska sova. Sen gå och köpa mera t-sprit och gasol till trangiaköket och mera tändstickor förstås och batterier, knäckebröd, konserver, makaroner och frukt och antagligen en del annat. Gräva en latringrop. Äta ur kylen först och sedan frysarna tror jag.
Ja, och sen vet jag inte. Röra mig på samhället, prata med folk, lyssna på radio.
Vad skulle du göra själv?
Skrivet av  farson
Det är en definitionsfråga...
Vi bor på landet och har ganska ofta strömavbrott. Vi hyr hus på en mjölkgård, där bonden lyckligtvis är ansvarstagande nog att ha en generator så även om strömmen inte räcker till oss så har vi alltid vatten. Vatten är ju annars ett stort problem om man bor i samhällen till exempel.

Vi har vedeldning som uppvärmning, så värme har vi. Mat lagar vi på spritkök vid strömavbrott. Är det dessutom vinter så har man ju inga problem med att maten blir förstörd i kylar/frysar. Så vi skulle nog klara oss ganska bra. Dessutom har vi också en mindre generator som vi nog skulle koppla in vid ett längre strömavbrott.

Men, om hela landet skulle vara strömlöst två veckor så är det ju rätt många saker som skulle braka ihop. Livsmedelsförsörjningen t.ex. Jag vet inte om det var en sådan kris du menade i din fråga? Men vi skulle nog klara 2 veckors totalt sammabrott iaf. ¨Så mycket mat har man ju ändå hemma. Och med grannens mjölk dessutom :)

Hur skulle du klara det själv?
Skrivet av  Ylva m F
vi
har vedeldning med självcirkulation så uppvärmningen klarar vi och en liten kallkälla runt hörnet där vi skulle kunna hämta vatten
ett elverk har vi som vi skulle kunna köra tills bränslet tar slut sen blir det svårt för även bensinmackarna skulle stå still

skulle det bli allt för eländigt så fick vi flytta ut till torpet som har 1700 tals standard

det gäller nog att bunkra fotogen stearinljus tändstickor, salt och mjöl
Skrivet av  grodkungen
Och grannen då?
Om ni dricker upp all hans mjölk...? ;-)
Skrivet av  Anette
Jodu, då går det nog åt helv--e!
Det spelar nog inte så stor roll om jag klarar min och familjens personliga logistik eftersom jag bor ett tätbefolkat område. Omgiven av frysande, hungriga och törstiga människor är det sannolikt att en del människor kommer att börja bete sig lite dumt om man så säger. För att vara rimlig måste en överlevnadsplan i första hand bygga på att hitta en grupp människor att samarbeta med, i andra hand att lösa värme/vatten/mat.

Det räcker med 30-40 timmars elavbrott mitt i vintern förresten - alla vattenledningar och värmesystem fryser sönder i husen och sen spelar det inte så stor roll om elen kommer tillbaka.

Och, ja, jag tror att det där elavbrottet kommer, och det blir längre än två veckor. Jag är övertygad om att vi under vår livstid kommer att få uppleva en krash som vid en jämförelse får 1929-35 att framstå som en stillsam söndagsutflykt.
Skrivet av  MacGyver
Det är inte utan...
Det är inte utan att jag tycker att en sådan där krasch låter ganska spännande! Det under förutsättning att jag inte drabbas katastrofalt själv då ;D
Skrivet av  Ylva m F
Själv mår jag illa vid tanken.
Speciellt eftersom jag vet hur det hela kan undvikas, vilket dessutom är närmast löjligt enkelt.
Skrivet av  MacGyver
kom igen hörrö...
...den löjligt enkla lösningen får du inte undanhålla oss!
Skrivet av  farson
Drog en längre grej ..
.. som Nytt Inlägg här ovanför. I korthet går det ut på att vi måste införa räntefria valutasystem. Annars är vi dödens lammungar allihopa.
Skrivet av  MacGyver
det var...
...verkligen i korthet. När elen går klarar man alltså biffen genom att avskaffa räntan?
OK, nu spelar jag dum. Jag kan ana ett samband mellan ett samhälle med krav på ständig tillväxt och ett sårbart samhälle.
Det är de där orden "löjligt enkelt" jag hakar upp mig på när det gäller hur vi ska undvika framtida katastrofer som är framkallade av människan.
Skrivet av  farson
Njae, vi lär nog ..
.. behöva avskaffa räntan innan elen går. Och så behöver vi snacka lite om hur vi vill leva, bo och arbeta också.

Jag hävdar att dagens skuldbaserade ekonomi har ett så stort inflytande över precis alla beslut att vi sitter fast som i "The Matrix". Hela köret med rationaliseringar, stordrift och jobbpendling har skapats av kombinationen Billig Olja + skuldekonomi.
Skrivet av  MacGyver
Hähä
Minns det där störmavbrottet 27 december 1987. Det var ju muntert.

Två veckor blir lite kärvt. Nä, mycket kärvt. Jag ska utarbeta en plan när jag flyttat till nya huset som är =( eluppvärmt =(

En plan som sagt. Annars brukar ju första åtgärden vid strömavbrott vara att fylla badkaret. Hur många har ett sådant idag?
Skrivet av  gammelmor med Magnus
Det tror jag inte
Har helt eluppvärmt hus med inga andra alternativ förutom värmeljus. Huset är byggt på 70-talet och det drar från fönstrena.
Rent teoretiskt skulle det kanske fungera genom att man stängde av övervåningen och körde uppvärmning med massor av ljus, drog för gardiner eller hängde filtar och täcken för fönstrena och lagade mat på spritkök.
Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
du borde nog fundera
ut en katastrofplan.
hur tömmer du föresten vattensystemnet?
vid ett långvarigt elabrott på vintern så kommer dina vattenledningar till sist att frysa sönder.
Skrivet av  Frasse-boy
Jag flyttar hem till mamma
får väl vara min katastrofplan. *L* Tömma vattnet är inga större problem antar jag. Man stänger av huvudkranen och låter resten rinna ut genom att öppna övriga kranar. Huvudkeningen kommer i vilket fall som helst frysa då jag inte har nån möjlighet att stänga av den utanför huset. Min enda möjlighet att stänga av sitter en meter innanför mina ytterväggar.

Hade vi haft pengar hade vi bytt ut fönstrena mot 3-glas och installerat braskamin. Tyvärr så finns inte pengarna idag till åtgärder som gör att vi klarar en katastrof lättare. Straxt efter att vi slyttade hit blev vi båda arbetslösa och vi studerar nu för att kunna få hyfsat betalda jobb. Då kan vi sätta in såna åtgärder.
Skrivet av  Maria med 3 och en på väg