Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

miljöavgifter?

Skrivet av grodkungen
vilken är deras största nytta fylla på statskassan eller rädda värdsmiljön?

nu sitter sossarna och miljöpartiet och gör sig beroende av inkomster från "tillfälliga" miljöstörande verksamheter. som är under avveckling

då kan man fråga sig har dom något egentligt intresse av att folk slutar köra bil, är det någon här inne som inbillar sig att staten utan vidare skulle gå miste om ca 100miljarder i intäkter.

vad blir i så fall nästa miljöskadliga verksamhet som måste bekämpas
cycklar, regnvatten, lungvolym, fastigheter,

miljöpartiets skatteväxling leder i vilket fall snart till att en lägenhetsinnehavare snart betalar lika mycket för elen som vad ägaren till en eluppvärmd villa gjorde för några år sedan.

Svar på tråden: miljöavgifter?

Vilka är dina förslag

Skrivet av  gammelmor med Magnus
för att minska koldioxidutsläppen? Vad tycker du riksdagen ska göra?

Elen är ju inte tillräckligt dyr för att folk ska låta bli att använda den i onödan. Samma sak med bensinen. 80% av bilresorna i Stockholms innerstad är kortare än 5 km. De skulle kunna ersättas med cykel eller kollektivtrafik.
 

sverige består

Skrivet av  grodkungen
inte enbart av stockholms innerstad där kan vi i morgon dag förbjuda privatbilismen

men du svarar inte på frågan var ska pengarna tas någonstans när sista bilen skattats bort och elnätet skrotats för att ingen har råd att använda det?

eller tror du att några hundra miljoner mindre i inkomst inte kommer att märkas?

för du tror väl inte att dom går till någon slags miljövård eller sätts in på ett spärrat konto
 

det ska naturligtvis

Skrivet av  grodkungen
vara ett antal hundra miljarder i minskade stadsintäkter

och hur dyr tror du att bensinen behöver vara för att juppisarna med sina stadsjeepar ska sluta köra då?

innan dess har både du och jag börjat vavandra med
tiggarstaven efter vägarna
men miljön blir jätefin för några miljarder kineser och indier kommer naturligtvis att genast ta efter vårt exempel och genast sluta sukta efter välstånd

tror du på det själv ens?
 

Inte för att jag

Skrivet av  semla
har funderat särskilt länge på frågan. Dessutom är jag en naiv idealist av stora mått och tycker inte om såna där hemska påminnelser om att hur man än vänder sig har man skinkan bak.

Men en sak som slår mig är att varken du jag eller någon annan kan uttala sig om hur det skulle se ut ifall all miljöstörande verksamhet försvann. Tänk om det skulle bli så att folk i allmänhet skulle bli friskare när miljön blir bättre. Då skulle statens kostnader för sjukskrivningar minska. Och det finns säkert många andra utgifter som skulle försvinna.

Jag önskar visserligen att alla skulle prioritera miljön utan att det skulle behövas några miljöavgifter, men eftersom världen nu styrs av ekonomiska snarare än moraliska ställningstaganden så har jag svårt att se någon annan lösning om vi ska ha någon framtid på det kära gamla klotet.

Och kineserna? Jag hoppas innerligt att vi får några kronor över att hjälpa dem.
 

tror du att kineserna lever på allmosor

Skrivet av  Frasse-boy
från väst? då är det nog på tiden att du drar upp rullgardinen och titta ut i stora värden

nu senast köpte dom upp det anrika bolaget IBM

och med en arbetskraft som jobbar för 10kr i timmen så har du snart inga pengar att skicka till kina, för du kommer inte att ha några

så gå inte och inbilla dig att kina är ett uland som ligger och väntar på u hjälp från dig du välbärgade västerlänning dom dagarna är räknade
 

Det låter ju

Skrivet av  semla
jättebra att Kina håller på att komma på fötter eller vad man ska säga. Jag är tyvärr alltför insnöad på mitt eget lilla område för att hålla mig riktigt a´ jour med vad som händer i yttervärlden. Alltså var det självklart dumdristigt av mig att överhuvudtaget nämna kineserna.

Men jag var dessutom otydlig. När jag pratade om att hjälpa kineserna så tänkte jag enbart på deras miljöproblem, som jag har en dimmig föreställning om att de är rätt omfattande.
 

Apropå skatter och avgifter

Skrivet av  semla
Kom att tänka på imorse att jag faktiskt stör mig på det förhärskande attityden hos många människor just nu, nämligen att mer eller mindre betrakta skatter som ren stöld.
Spelar det någon roll vad som beskattas egentligen? Det viktiga måste ju vara vad pengarna används till. Och där måste vi lita på våra folkvalda politiker
 

Ja, det är ju just det...

Skrivet av  Anette
De verkar inte riktigt ha samma uppfattning som oss andra om vad pengarna ska användas till. Många har helt missat det och tror att det är nån sorts privat bonus till dem. För allt bra de gjort...
 

Artiklar från Familjeliv