Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Personbilar får betala vad lastbilarna miljöförstö

Skrivet av Kajan
Utsläppen av koldioxidgaser från trafiken är ett problem enligt Naturvårdsverkets rapport. För personbilar har det ökat med 1% sen 1990. För tunga lastbilar 55% och för lätta 23%. Därför ska skatterna höjas för bilar, för att få ned personbilarnas bränsleförbrukning.

Jag tycker lastbilarna är det stora problemet. Vore det inte bättre att de fick betala en miljöskatt, och att många fler transporter gick via järnväg i stället? Färre lastbilar på vägarna skulle också öka trafiksäkerheten. Jag tänker på t ex den alkholpåverkade lastbildschauffören som dödade fem personer. Blir man påkörd av en lastbil har man ingen chans. Jag tycker det känns kusligt varje gång en lastbild dundrar förbi vår lilla bil.
Svar på tråden: Personbilar får betala vad lastbilarna miljöförstö

koldioxidgaser?

Skrivet av  Frasse-boy
det är en sedan länge väl förnekad sanning i miljökretsar att dieselmotorn endast släpper ut en bråkdel så mycket koldioxid som en bensinmotor så i det avseendet är det helt rätt att höja skatten på bensinbilar. så där är du lite ute och cycklar

men beträffande lastbilar kontra tåg så kan du väl fråga våra folkvalda politiker varför dom inte sänker priset på godstransportetr via tåg till den nivån så att lastbilarna konkureras ut helt enkelt.

(jag gillar inte heller att ha en långtradare 2 meter från bakluckan i 100km/h)

problemet är att politikerna heldre låter SJs styrelse leka börsbolag och läggs på höga avkastningskrav.

avkastningskrav som samma politiker som låsats värna om miljön har tvingat på tågtrafiken.

ville man verkligen göra något åt det så kunde man sänka tågpriserna direkt i morgon dag öka turtätheten och sänk priserna med 75% så skulle du se resultat

i stället så är du helt inne på den enkelspåriga enögda lösningen som höjda skatter och avgifter är.

Skitsmart att göra sig beroende av tillfälliga inkomster.
för det är väl meningen att lastbilstrafiken ska på sikt försvinna och med det alla sköna miljarder som strömmat in i miljöskatter.

så räkna med skatt på din trampcyckel i framtiden när väl lastbilstrafiken fasats ut
 

Varför inte en kombination?

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Höj skatter/avgifter för tunga fordon och sänk dem för tågtrafiken.
Tror dock inte att EU går med på att vi gynnar tågtrafiken genom att subventionera dem. Det strider hetl säkert mot nåt konkurennsavtal. Fast teoretiskt så tycker jag att det är en bra ide. Skulle själv gärna mycket hellre åka tåg om jag ska åka långt än att behöva köra bil med griniga åksjuka barn.
 

Pratar du inte om

Skrivet av  semla
två olika saker nu. Sänkta priser och tätare turer (jaaaa vill ha!!!! särskilt till min lilla del av världen) gynnar väl privatresenären. Och vad säger bilindustrin om det? Budskapet är ju att individens frihet ska råda och att personligheten sitter under motorhuven.

Men nu var det ju transporterna som var problemet. Och godstågen, tja jag antar att de också kostar pengar, men jag har inte riktigt funderat på hur det funkar. Jag har iallafall aldrig hört att man kräver sänkta priser och tätare turer.

Min lilla jobbväg är fullkomligt vidrig. Det känns som om jag åker med fara för livet varenda dag. Inte kul att möta en långtradare i 100 knyck i backen med kurvan. Just där vägen är så smal att jag nästan får repor i lacken.
 

Håller med i princip

Skrivet av  Anna Ho
De tunga transporterna är förfärliga. Men personbilarna släpper ändå ut 11 miljoner ton CO2 så det måste faktiskt ner. Jag önskar att miljöbilar skulle subventioneras och skattebefrias så att fler privatpersoner och företag väljer att köpa en sådan istället för en vanlig. Sedan behöver vi ju komma till rätta med de giftiga oöjorna i däcken samt partiklar från vägarna m.m....
 

Artiklar från Familjeliv