Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

julklappspapper

Skrivet av farson
Apropå miljöbelastning, hur mycket slår ni in era julklappar och med vad?
Har hört att glänsande/metallglänsande papper är extra skadligt för miljön, men minns inte om det gällde tillverkningen eller sophanteringen eller båda delarna.
Nån som vet mer?
Själv slår jag in i affären om det inte är glänsande papper. Har för mig att vi har nåt brunt, till synes miljövänligt, inslagningspapper hemma också.
Svar på tråden: julklappspapper

Gamla tidningar är utmärkt

Skrivet av  Maa
tycker jag själv. Vi har ett litet lager med utrangerade nothäften och det blir väldigt exklusiva paket.
 

Vill minnas att

Skrivet av  gammelmor med Magnus
diskussionen om glansigt papper pågick mellan 80- och 90-talet. Då var det lösningsmedelsutsläppen som var i fokus.

Döm om min förvåning när jag i går fick julklapparna jag köpt på Body Shop inslagna i enormt glänsande papper. Det får mej att hoppas att tekniken är en annan och bättre miljöanpassad idag. Eller har Body Shop sänkt sin miljöprofil? Neeej, så bara får det inte vara!!!

Gamla ritningar blir jättefina som omslagspapper. Jag brukade ta utrangerade planscher som låg i kontorets källare och slå in i. Det pappret kan vara lite hårt och gå sönder i vecken. Veckotidningspapper funkar bra på småpaket.

I kväll blir det paketinslagning. Maken köpte papperspapper på Ikea.
 

Jag brukar återanvända förra årets julpapper

Skrivet av  Kajan
I den mån det inte blivit sönderrivet. Det gäller förstås bara inom familjen.

Utomstående får nytt färggrant pappar, och även vi själva när det gamla inte räcker till/slitits ut.

Dottern är barnsligt förtjust i färggranna julpaket. När hon flyttat hemifrån kan vi övergå till nåt enfärgat brunt miljövänligt. Eller kanske vi slutar med julklappar helt.
 

Brunt papper och lack!

Skrivet av  Lona
Om man använder brunt omslagspapper så kan man faktiskt få riktig glädje av gammeldags lack att fästa ihop papperet med och använda hederliga snören runt. Etiketter klipper man ut av någon hårdpapp och hänger i papperet. Blir ju jättefint! Och lack finns i alla möjliga färger så det kan bli minst lika kul och festligt, och doften.
Nu vet jag dock inte hur miljövänligt själva lacket är...
 

Artiklar från Familjeliv