Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Radon i hemmet orsakar cancer

Skrivet av Lena
Nio procent av alla europeiska dödsfall i lungcancer orsakas av radon. Även radonhalter under gränsvärdet ökar cancerrisken, visar en ny stor europeisk studie. För rökare är risken mångdubbelt högre än för ickerökare.
www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8802778.asp
Svar
Jo det vet jag och
vi har radon och gör inget åt det pga brist på pengar och tid. Så vi leker strutsar.
Skrivet av  Anette
Vet ni
var det kommer ifrån och hur mkt?
Skrivet av  Lena
Jodå, det kommer
från berggrunden och är mätt, men just nu kommer jag inte ihåg hur mycket. Tror det var över 400 i alla fall.
Huset är gammalt och står i vissa fall direkt på berget så jag vet inte hur man råder bot på det hela. Spränger kanske...
Skrivet av  Anette
Ventilation
Jag har för mig att man vädrar ut radondöttrarna som är de som är farliga. De bildas då radonen bryts ner och är luftburna.
Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Ventilerar...
det låter så enkelt. Bara att öppna källardörren och släppa ut dem, döttrarna. Döttrar har vi två, men de går ut och in som de själva vill.
När jag pratade om sprängning menade jag hela j---a huset... Då är det ordentligt ventilerat i alla fall. :-)
Det går väl att fixa med några ventiler och nån fläkt och lite såna grejor antar jag. Källarväggarna är dryga halvmetern tjocka så det krävs nog en del borrande.
Skrivet av  Anette
Äntligen hemma
hade nåt program där Martin timell satte in speciell ventilationaanläggning för att få bort Radon ur ett hus.
Gå in på TV4.se och kolla uder hem och fritid, välj Äntligen hemma och sök på alla tips och lägg in Radon som sökord så får du upp bla hur Martin Timell bygger smalrösventliation.
Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Ja, jo, men siffrorna är tvetydiga.
Jag skulle tolka dem som att det är rökning som är den stora dråparen. Och rökning kostar det inget att sluta med - tvärtom är det ren vinst!
Skrivet av  MacGyver
Men
röker man inte så är ju nästa steg att ta itu med radonet... Och det är där vi står nu. Utan kosing. Vi kanske borde börja röka så vore det lite enklare. Pengar skulle vi spara när vi slutade också. (För det funkar väl inte att sambon slutar snusa väl...?)
Skrivet av  Anette
Om ni inte röker är riskerna...
... med radonet ytterst små. Knappt mätbara faktiskt.
Skrivet av  MacGyver