Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mattips efterfrågas

Skrivet av Olla
Många företag i livsmedelsbranschen erbjuder på sina hemsidor veckomenyer med inköpslistor, t.ex coop, arla, ica. Är det nån som har sett veckans miljö- o hälsomeny nånstans? Jag hittar snabba, lätta, vanliga och vegetariska menyer, men ingen ekomeny.

Jag frågar för jag tycker detär svårt att få till både nyttig och miljövänlig mat hemma. Eller kanske någon har ett boktips.

Jag letar då inte bara efter att det ska vara krav-märkt, för det är ju rätt lätt, utan också mindre processad mat. Ja, och för att göra det enkelt för mig så vill jag att den ska vara nyttig, varierad och välbalanserad också...

Tumregler är ju lätta att förstå sig på, men svåra att följa när man står där i affären.
Svar på tråden: Mattips efterfrågas

Jag fick en kokbok

Skrivet av  gammelmor med Magnus
i julklapp av min arbetsgivare för några år sedan. Den handlar om säsongsbetonad mat. Tyngdpunkten ligger på frilandsodlade grönsaker efter säsong och kött från naturbetesdjur.

Nu minns jag inte vad boken heter men jag ska ta reda på det när jag kommer hem.

Annars är några tumregler att byta ut gris och kyckling som står inne och drar energi och kraftfoder mot nöt och lamm som håller landskapet öppet.

Byt ut en del av köttet mot baljväxter, växter kräver en tiondel av energi som ett djur gör för att producera samma näring.

Byt ut växthusodlade grönsaker mot frilandsodlade. Det går åt mer energi att värma svenska växthus för tomater än att transportera frilandstomater från Spanien (!)

Framför allt, minska det tomma kalorierna. Skräpmaten som inte ger någon näring står för 25% av en normal familjs matbudget. Läsk, kakor, godis, vin, chips mm ingår i de tomma kalorierna. Jag menar inte att vi helt ska avstå det men det är ju orimligt att det ska vara en så stor del av inköpslistan.

Jag återkommer med titeln på kokboken.
 

Var det månne

Skrivet av  semla
en bok som heter Köksskolan. En skrikande orange sak med vita blommor på. Maken fick den på en kurs tror jag och jag tycker mig ha sett den hemma hos en av hans kollegor från en annan förvaltning.
Den är rätt bra om man är som jag. Läser om en råvara, blir inspirerad och snor ihop någonting liknande på fri hand. Om man slaviskt följer recept blir det kanske krångligare. Har inte provat.
 

Suck på mej

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Nix, den hette något annat och inte kom jag ihåg att kolla.
Men i morgon!
 

Mat med känsla för miljö

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Den är utgiven av Naturfårdsverket, Konsumentverket och Livsmedelsverket.

Den är rätt trevlig. Både recept och fakta.
 

Tack

Skrivet av  Olla
Just så menade jag, inte bara krav utan säsongsbaserat och lågprocessat. Det låter som ett boktips för mig.

Jag surfade runt på matsidor lite nyss och konstaterade att jag skulle vilja kombinera icas hälsomärkning av menyer med coops miljömärkning och dessutom få inköpslistor. Lite säsongsanpassade är menyerna, men inte rätt sorts kött.

Kom just på att jag ska försöka övertala min kollega att nästa års miljökalender i kommunen ska ha mattema, så kan jag få tips där sen...
 

Tips från mig själv...

Skrivet av  Olla
Hittade en ganska intressant hemsida när jag googlade på boktipset jag fick av gammelmor med Magnus.

http://www.konsumentsamverkan.se/

Där verkar finnas lite om miljövänlig konsumtion.
 

Jag hade en sån kokbok...

Skrivet av  Maa
men nu hittar jag den inte och minns inte titeln, utan bara lappen där beställningsinfon står: Författaren heter Charly Hultén, och boken kan beställas av henne (eller av kulturkansliet på Vallentuna kommun). Tel nr 08-510 127 78.
 

Artiklar från Familjeliv