Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa värmekällan ur miljösynpunkt?

Skrivet av LP med barn
Sitter nu med villa. Elburen värme, men har en braskamin som värmer gott. Ni som kan det här, är det bättre att fixa bergvärme, vattenburen elvärme, värmepump eller vad är bäst egentligen? Om man nu bortser från att försöka minska behovet (då vi flyttade hit för ett par år sedan stängde vi av delar av huset värmemässigt med följd att vattenrör sprack), hur värmer man upp en villa på miljöriktigast sätt och mest ekonomiskt? Tacksam för svar!
Svar på tråden: Bästa värmekällan ur miljösynpunkt?

hur bekvämt ska det vara

Skrivet av  Frasse-boy
solfångare kombinerat med värmepump bör antagligen vara det mest bekväma och rimligt miljövänligaste sättet

annars är väl vedeldning i keramikpanna kombiberat med ved ur egen skog bäst än så länge

miljöpartiet har tyvärr flaggat för att man inte är helt främmande för att införa skatt på vedeldning i en framtid

den dagen börjar jag elda stenkol i protest


 

Duktigt folk som jag pratat med...

Skrivet av  Maa
säger solfångare på taket kombinerat med pelletspanna (om man nu inte har ved från egen skog)...
 

Elburen värme?

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Betyder det att ni inte har något vattenburet system?
Har ni direktverkande el och vill byta till något annat måste ni investera i ett vattenburet systen för sådär 80 - 100 000 kronor. Sen tillkommer värmekällan.

Alternativet för hus med direktverkande el är luft/luftvärmepump (ej uppvärmning , endast värmeåtervinning) och att minska värmeförlusterna genom fönster och "klimatskal" d v s tak och väggar. Bättre isolering och fönster som inte släpper ut så mycket värme. Det är dyrt.

En hel del värme försvinner med varmvattnet man häller ut. Jag känner inte till att det finns några "avloppsvattenvärmeväxlare" på marknaden men jag önskar att det fanns.

Just nu tror jag man kan få skatterreduktion med upp till 70% för solceller men jag tror inte tekniken hunnit så långt ännu att man skulle kunna bli mer eller mindre självförsörjande.

Vi flyttar till direkteluppvärmt hus om knappt en månad. Det blir duntofflor, varma koftor och så småningom någon slags kamin som det går att värma vatten på. Men det är mest av beredskapsskäl. Jag får fundera vidare på hur vi kan byta värmekälla från prima el.
 

Jag läste frågan slarvigt, men..

Skrivet av  Maa
kan tipsa om att jag varit o kollat hus där man bättrat på "skalet" enormt genom att bygga växthus längs en/två väggar. En del gör det själva t o m med nån slags plast. Man måste se till att man vet vad man gör så att man inte får fuktproblem, bara.
Sen har jag faktiskt varit hos en som gjorde avloppsvattenvärmeväxling när hon byggde huset, genom att lägga slingor under golv och fixa golvvärme på så sätt. Hur det funkade i praktiken vet jag dock inte.

Men solceller ska vi inte blanda in här - dem får man el av, inte värme. Det är solfångare som ger värme (varmt vatten).
 

det finns visst

Skrivet av  Dimpan
jag känner till en konstruktion som finns på marknaden

men det behövs stora mängder vatten för att den ska fungera hyreshus och liknande
 

värmeväxlare för avloppsvatten

Skrivet av  Dimpan
.
 

Tips

Skrivet av  Olla
Som du själv nämner är ju den värmen man inte använder den bästa. Alltså spara, isolera, zonera.

Många kommuner har energirådgivare som har koll på både energislag, ekonomi och miljöfrågor annars brukar konsumentvägledare kunna tipsa också.

Min pappa har förresten hittat på en egen enkel solvärmepump till sitt stoora garage. Han har satt upp en svart trapetsplåt på en södervägg och tar inluft den vägen med en termostatstyrd fläkt när solen skiner. Leder luften i sicksack under plåten och där blir 20-30 grader en solig dag mitt i vintern.


 

Wow!

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Får man fråga hur stor söderväggen är ungefär, hur stort huset är, vad installationen kostade och om installationen kan "bråka" med övriga system (termostater och annat automatiskt).

D v s är den trickig på något sätt?
 

en av dom större faktorerna

Skrivet av  Frasse-boy
i energi åtgång är faktiskt läget.
på sydsidan av ett stort berg har du ett klimat som är otroligt mycket bättre än på motsvarande daldång belägen nordöst om samma berg tex omneberget i nordgingrå

att bygga vid vattnet som tex stockholm är rent förkastligt
titta tex på var finnarna som koloniserade stora delar av västra mellansverige bosatte sig

på den tiden kunde det vara livsavgörande om man fick några veckor längre växtperiod innan frosten kom
 

Frasse-NollKoll!

Skrivet av  MacGyver
När det gäller placering av hus har du rätt men inte när det gäller odling. Kolla in vilken zonkarta du vill - här t ex: http://www.zetas.nu/Zonkarta/zonkarta.htm

Anledningen att finnarna hamnade där de hamnade var rent politisk - man ville ha hjälp att odla upp svåra områden. Sen blev finnarna bortschasade när de var klara. Rätt taskigt gjort.
 

Artiklar från Familjeliv