Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När ska man ta järntabletter?

Skrivet av Järnia *ler*
Varför tar man järntabletter? Om man har för lågt järnvärde, hur blir man då? Illamående eller? Trött?
Svar på tråden: När ska man ta järntabletter?

järn

Skrivet av  Mie, bf 31/7
Jag har i vanliga fall lågt HB värde och brukar äta järntabletter, gör jag inte det blir jag trött, okoncentrad m.m.
Innan graviditeten började jag med järntabletter med folsyra och har fortsatt med det.
Men har man bra järnvärde så behövs säkert inte extra tabletter, med det kollar säkert BM.
 

jag har högt hb-värde

Skrivet av  Äntligen
ligger på 139, så jag behöver inte äta järntabletter. Jag låg högt, över 130, hela min förra grav.

MEN jag är SUPERDUPERtrött ändå! Så vänta till inskrivningen, där tas järnvärdet.

Iofs kanske det inte är farligt att äta järntabletter ändå?. Jag passar mig dock eftersom man kan bli HÅRD i magen...
 

Fast det där kan ju

Skrivet av  Lotta m. Lucas -01 & bf 26/8
svänga väldigt. Jag brukar också ligga högt, över 135. (Är f.d blodgivare.) men när jag var gravid med sonen, så dippade det ner till 101, så det blev maxdos med järn.
Att det gick bra för dig vid förra grav, betyder ju tyvärr inte att det är säkert att det går lika bra denna gången... Men givetvis hoppas vi ju på det!
 

kolla järnvärdet innan

Skrivet av  X-tjejen
du äter järntabletter tycker jag om du inte är väldigt säker på att du vanligtvis nästan jämt ligger lite lågt förståss
Trött hör till vanliga graviditetssymptomen
oftast brukar man få äta lite järntabletter mitt i graviditeten och mot slutet för att det går åt lite extra då
Jag ex brukar vanligen ha HB värde på 150 och om jag äter järntillskott i onödan kan jag må dåligt av att jag får för högt värde istället därav att man bör kolla innan man tar tillskott om man inte är säker för högt är inte heller så bra
 

Artiklar från Familjeliv