Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föräldrapenning

Skrivet av Line
På vad beräknas egentligen föräldrapenningen? Det är ju ett tag kvar innan det blir aktuellt men jag funderar nu på om jag borde gå upp i arbetstid och lön (eget företag så jag kan bestämma själv) för att få högre ersättning. Jag funderade på det här tidigare också, innan jag blivit gravid, och frågade då här någonstans på aff. Då har jag för mig att jag fick svaret att sgi, och därmed föräldrapenningen, grundas på den inkomst man haft 6 månader innan bf, men så förstår jag inte när jag läser på försäkringskassans hemsida nu. Är det någon som vet vad jag har fått de där 6 månaderna ifrån? När man ska beräkna årsinkomst, räknar man då för hela 2005, eller vad man skulle ha tjänat om man jobbat ett år från bf, eller hur är det egentligen?

(Har frågat ungefär samma på familjeekonomi också)
Svar på tråden: Föräldrapenning

Har för mig att jag har hört samma som du

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
men ring FK imorgon och fråga. Om du inte får något klokt svar härinne förstås.

Lycka till!
Kramar
 

fråga

Skrivet av  2an
på "föräldraledigheten", den finns under föräldraskap. Där brukar det finnas experter! ;)
 

Rätt

Skrivet av  Erika m. Julius 0312+bf13/8
Du har rätt för dig att det beräknas på de sista 6månadernas inkomst. Hoppas att det går bra att gå upp i tid så du kan få ut lite extra fp! =)
 

hur länge har du..

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
haft eget företag? Det finns en s.k. uppstartningsfas när man startar ett företag denna fas är lite olika lång beroende på typ av företag. Anser personalen på fk att du är i en sådan fas baseras din föräldrapeng på vad du hade tjänat om du hade varit anställd och utfört samma arbete. Varenda krona som du tjänar nu kommer att höja upp din föräldrapeng så jobba så mycket orkar och kan, det tjänar du på, upp till maxbeloppet vilket motsvarar en lön på cirka 24000 kr i månaden ett helt år. Allt du tjänar över det räknas inte, alltså den högsta föräldrapengen baseras på en årslön på runt 280000-300000 du kan kolla upp det mer noggrant med försäkringskassan. Kanske jag bara rörde till det ännu mera men då får du gärna fråga igen :) lycka till
 

Artiklar från Familjeliv