Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Riktigt hård i magen *intimt* Hjälp önskas!

Skrivet av Marie med Pontus 020917, v.9
Jag är riktigt hård i magen. Så att jag börjar blöda när jag gör nummer 2. Känns pinsamt att skriva detta. Men det kanske är någon mer som har det så här.

Vad kan man äta för att magen ska må bättre eller finns det några piller man kan knappra?

Fy, det har gått så långt att jag har ångest när det är dags för att det gör så ont.

Kramar
Marie, som fasar för när hon ska börja knapra järntabletter.
Svar på tråden: Riktigt hård i magen *intimt* Hjälp önskas!

Lite tips:

Skrivet av  Lotta m. Lucas -01 & bf 26/8
Först och främst: Det är JÄTTEVANLIGT att bli hård i magen/förstoppad när man är gravid. (Du kanske redan vet det?) Alltså utan att det beror på järntabletter ;-)
Här kommer lite tips som en hjälp på vägen....:

* Drick MYCKET vatten! Litervis!!
* Katrinplommon brukar göra susen.
* Rör på dig (promenera, motionera osv)
* Ät mycket fibrer! Finns i bla. müsli, frukt, grönsaker, pasta.

Hmm...nu blev visst förrådet tömt =) Hoppas att du snart blir bättre!!!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Ska genast sätta igång och dricka massa vatten. Köpa hem katrinplommon.

Tack snälla för alla tips :-)

Kramar
 

Katrinplommon

Skrivet av  Line
Om du inte redan har testat, köp en påse katrinplommon, det äter jag alltid några stycken när jag är hård i magen och det hjälper!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Ska köpa hem katrinplommon imorgon. Det är sånt där man vet egentligen men förtränger att man vet när man får sådana här problem.

Tack för ditt svar!
Kramar
 

Samma problem!

Skrivet av  anonym ännu
Har precis samma problem som du och jag blir bättre när jag:

Dricker mycket vatten
Äter fil med branflakes, russin och strör över lite lin- och solrosfrön
Äter även några fullkornsskorpor om dagen
Rör på mig

Hoppas du blir bättre snart, det är bedrövligt att vara förstoppad!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Ska prova med branflakes. Detta är verkligen inte kul :-(

Hoppas att du också blir bättre snart.

Kramar
 

Jag äter...

Skrivet av  MammaMia m Isaac -02, 9v+3d
Branflakes flera ggr om dagen då det hjälper när jag mår illa och även håller blodsockret i schack, så illa måendet inte kommer tillbaka så snabbt.

Dricker även massa apelsinjuice vilket också funkar bra.

Kram
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Jättetacksam för alla tips. Branflakes står på inköpslistan till idag. Ska lägga till apelsinjuice på den också.

Tack återigen för dina tips!!!

Kramar
 

linfrön...

Skrivet av  Jen med Vidar 02 och lill*n v. 7
åt jag under min förra graviditet under vilken jag var väldigt trög i magen mest hela tiden :(. Jag köpte krossade linfrön, tog två teskedar och blandade med ett halvt glas vatten lät det stå någon minut och sedan svepte jag(finns för det mesta i vanliga matbutiker, står bland de där gula påsarna på vegetarisk kost). Det är bra att låta linfröna ligga i blöt så att "gelén runt omkring släpper, det är det som är laxerande. Man kan ju också ha det i filen som någon annan nämnde. Själv kunde jag inte förmå mig att äta katrinplommon i sådana mängder så detta var ett bra alternativ :) lycka till!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Ska prova med branflakes först och katrinplommon. Fungerar inte det så går jag på linfröna.

Tack snälla för ditt tips!!!

Kramar
 

Om inget annat hjälper...

Skrivet av  tesa
... finns även hjälp att tillgå från apoteket. När jag vid förra graviditeten började äta järntillskott var jag orolig för att bli förstoppad, så min BM tipsade mig om Laktulos, som är en flytande medicin mot just hård mage.

(Jag åt mitt järn, mina katrinplommon, mina linfrön och tog mitt laktulos, och allt bara rann genom kroppen på mig... För mig hade järnet nämligen motsatt effekt, jag blev jättelös *örk* och hade det probelmet i stället.)

Hoppas du blir hjälpt av våra råd, det låter skit(!)jobbigt det där ju!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Ska kolla upp den där medicinen. Just nu känner jag att jag vill göra allt för att få magen att fungera. Haft ont hela natten.

Tack återigen för ditt svar.

Kramar
 

Nu har du ju fått....

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 11
...jättemånga bra tips så jag ska bara rekommendera dig att ta Niferex om du blir ordinerad järntabletter. De gör inte magen så hård (i alla fall upplevde inte jag det så och jag får oxå lätt hård mage).

Hoppas du blir hjälpt nu!
 

TACK!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
Nu har jag massor av tips :-) *ler*. Ska prova flingorna och apelsinjuicen och att dricka mycket vatten.

Niferex åt jag förra graviditeten, vill dock minnas att jag blev än mera hård i magen av dem. Men det kanske är annorlunda den här gången.

Kram på dig!
 

om inte annat...

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
får man ju fin färg på grejerna med niferex *skratt*
 

:-D *S* Kram *imt*

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
,
 

Artiklar från Familjeliv