Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang Enkäten

Skrivet av Emmie
När jag fyllde i enkäten så började jag fundera på vad man verkligen behöver när barnet kommer.
Bilbarnstol, vagn (hundpromenader ett par gånger per dag )spjälsäng osv.
Ni som fått barn tidigare, kan man beställa allt och lägga handpenning och lösa ut det när allt gått bra, hur stor brukar handpenningen vara ? Hur långt innan behöver man beställa vagn och det, kan tänka mig att det är väntetid.
Svar på tråden: ang Enkäten

Ja

Skrivet av  Sofie med 3+bebben v 8
det kan man handpenningen brukar vara 500kr väntetiden kan vara allt fårn direkt till tre måndaer beroende på vagn och tillbehör och hur stor staden du bor i är
 

Du bor

Skrivet av  Emmie
i staden jag tänkte på...
 

Hmm...

Skrivet av  *Sara med Mika02&magen.v10*
egentligen är det inte så många saker som man verkligen behöver de första veckorna. Det som mest behövs tycker jag är en partner eller vänner som ställer upp och ser till att man får i sig mat och hinner ta en dusch då o då. Spjälsängen står tom ett tag, men vagn tycker jag nog man ska ha en (fast jag röstar stenhårt för beg. både vagn och bilstol...)
 

vi...

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
beställde vagnen 2-3 månader innan förra gången men det bästa är nog att kolla upp vilken typ av vagn ni kan vara intresserad av och sedan fråga hur lång tid det tar att få den från att man beställt den. Handpenningen brukar ligga på 1000 kr. Det är inget självklart heller att köpa bilbarnstol, har du nära till någon affär som hyr ut hade jag gjort det istället (om ni inte planerar att använda babyskyddet för flera barn), att hyra kostar runt 300 kr för 9 månader. När barnet är nio månader köper ni en riktig bilbarnstol som ni sedan kan använda i fyra år eller nå´t. Kanske du kan lägga handpenning på allt men vill du verkligen ha allt från samma affär? hej så länge
 

om vi

Skrivet av  Emmie
tar allt från samma affär vet jag inte men jag tänker nog köpa ny vagn då den kommer att användas mycket,behöver dock inte vara årets modell bilbarnstol är nog ett måste och beg... då vet man inte riktigt vad den varit med om.
Spjälsäng.. är ju ett måste men den behöver kanske inte vara splitt ny.
När det är första barnet vill man nog köpa nytt och går nu allt bra har man det sen till nästa.....
 

sängtips...

Skrivet av  *Sara med Mika02&magen.v10*
De hugger för sig saftigt för spjälisarna på t ex babyland. Mitt tips är sängarna på IKEA som både är billiga och får godkänt i alla test!
 

nickar...

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
men som sagt låt hjärta och plånbok regera tillsammans. Allt beror ju givetvis på vilka funktioner man vill ha också, lite skönt tycker jag att det hade varit om jag hade haft en sådan där spjälsäng som man kan sänka ner ena sidan på, så det bara är att ställa sängen precis bredvid sin egen, då kan man ändå få känna att man har sin egen säng och det är lätt att flytta över efter nattamning.
 

klart du ska :)

Skrivet av  Jen med Vidar 0212 och lill*n v. 7
köpa nytt om du planerar flera :). Jag köpte själv ny vagn och det tycker jag var bra, det var den enda dyra investeringen vi gjorde och var helt klart värt det för oss. Angående bilbarnstol är det NTF själva som ordnar uthyrning av bilbarnstolar/babyskydd och de är självklart testade. Själv lånade vi en förra gången och det blir nog ett hyrbabyskydd denna gång för att sedan satsa på en ny bilbarnstol vid 9 månaders ålder. Lycka till som sagt med alla köp :)