Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

veta kön!

Skrivet av anonym
hej alla!
Måste höra om det är nån som vet hur man gör för att på UL få veta könet på bebben i magen. Läste lite om det längre ner på sidan. Bor i Västra Götaland, å här är de kinkiga. När jag vänta ettan fråga jag bara om de KUNDE se vad det var för kön, å då sa de direkt att de inte fick säga det. är sugen på att veta den här gången, men var kan man gå då? å vad kan d kosta? orättvist att man i vissa landsting får veta å andra inte tycker jag! kan inte föräldrarna ens få veta vad de väntar? dåligt tycker jag.
Svar på tråden: veta kön!

Dom får säga det...

Skrivet av  Kristina med Alma *snokar runt igen*
Läste för ett år sen eller nåt att det inte finns några lagar som helst EMOT att dom berättar, så frågar föräldrarna och den som gör UL:et kan se vad det är (eller tror det är) så ska dom berätta...
Däremot är det ju ingen 100%íg garanti på att det stämmer.
 

ja de får säga det men samtidigt

Skrivet av  X-tjejen
så ska de inte säga det om de inte är 100% säkra
och det är svårt att vara 100% säker när vanliga UL görs
så tyvärr får man nog göra ett extra könsbestämmande UL och samtidigt vara medveten om att det faktiskt kan bli fel det är inte 100%
 

Det är bara en bortförklaring

Skrivet av  Sofie med 3+beben v9
Det har inträffat fel om barnet ligger fel
Men ligger barnet rätt och det är en pojke syns snoppen ,OM den nu inte skulle synas så syns testicklarna tydligt liggade i ljumsken hos barnet och ligger där inga är det en flicka
Jag har själv aldrig frågat men haft rätt alla 3 gångerna då jag gör mellan 5-10 ul i mina grav
Fast det krävs ett tränat öga att veta vad du ska titta efter
 

Landstinget har som policy att INTE berätta

Skrivet av  Sofie med 3+beben v9
det är bara att söka på rep län på internet så ser man att det står att vi berättar INTE kön vid ultraljud tyvärr..
 

Ang kön!

Skrivet av  Annelie
Min förra graviditet så tog vi fostervattenprov och fick på så sätt reda på könet. Efter det skulle vi på det sedvanliga UL och då frågade BM som gjorde det om vi visste könet. Vi talade då om att vi gjorde det och hon bad oss då att inte säga vad det var, utan hon skulle försöka att ta reda på det själv. Hon kom fram till att det var en kille, men vi visste ju att det var en tjej. Så det är jättesvårt att se, därför förstår jag att de inte vill säga något. Snacka om snopet annars!
 

Men det är ju inte BM

Skrivet av  Sofie med 3+beben v9
som gör ultraljud,det är en läkare som gör det v 18.
Jag ger mig inte det går att se om barnet ligger rätt jätteenkelt
 

Hos oss!

Skrivet av  Annelie
Hos oss är det en specialutbildad bm som gör UL. Det som gör att det är svårt att se är att bäckenets ben blir så vitt på skärmen att det kan vara svårt att urskilja mjukdelarna om jag fattade det rätt. Jag hade aldrig kunna sett själv, trots att jag visste. När hon gick nära syntes bara vitt skelett.
 

Artiklar från Familjeliv