Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

lilla lilla bebisen i magen

Skrivet av Äntligen
[v. 8]
Din bebis är nu ca 14-20mm lång och har fått en tydlig kroppsform, om än med oproportionerligt stort huvud. Inga nya anlag tillkommer efter vecka 8, allt finns redan där och ska bara utvecklas. Mår du illa nu så är du i gott sällskap, det gör två av tre kvinnor. Vanligt är också trötthet och ett behov av att kissa oftare.

[v. 9]
Bebisens huvud och ansikte utvecklas; ytteröron, ögonlock och näsa framträder nu. Fötterna utvecklas också och den lilla svansen krymper och försvinner. Under denna vecka kommer barnets kön att bestämmas. Din livmoder har ändrat form och blivit rundare men ännu ligger den gömd bakom blygdbenet. Så om byxorna spänner beror det snarare på att tarmarna fått mindre utrymme och börjat puta ut.

TÄNK - detta händer i min mage just nu! TUFFT!!
Svar på tråden: lilla lilla bebisen i magen

Visst är det!

Skrivet av  Mina75 bf 15/8
Det är helt fantastiskt att det kan funka så ofta som det faktiskt gör!
Vi är nästan synkisar nu va?! Fast jag tror jag kommer få den 22:a...
 

:D

Skrivet av  Äntligen
japp, nästan synkisar är vi nu! :D

Den 14e aug, OM det nu är rätt mätt på vul. Blir schpännande att se på ul sen.

Okej, du tror den 22a... Då gissar jag också, jag tror jag kommer få den 8e.
 

Ja, det är helt fantastiskt....

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 11
....det som händer när ett barn utvecklas i livmodern. Vid varje förlossning har jag närmast känt mig troende för jag tycker det är så himmelskt att det kan komma ett färdigt barn ur mig. Till senaste barnmorskan sa jag till och med detta och hon menade att det inte alls är ovanligt att man känner det så. Det är ju verkligen en fantastisk händelse.

Varifrån har du fått texten? Vill läsa lite om vecka 11.

Kramar!
 

v.11 kommer här:

Skrivet av  Äntligen
Mängden blod i din kropp ökar för att klara av syre- och näringstillförseln till bebisen. Blodkärlen vidgas och hjärtats kapapcitet ökar. I böckerna står det att du kan uppleva det som en svullnad i näsan och underlivet - det troliga är att hela du känns svullen. Livmodern börjar bli för stor för att få plats i bäckenet och putar ut ovanför bäckenbenet. Nu kallar läkarna inte din bebis för embryo, utan för foster. Fostret har gott om plats och kan nu också röra sakta på armar och ben.

WOW!!! Texterna har jag hämtat från en bok jag använde i min förra grav. Rekommenderas! "Med magen i vädret, Maria Halldén". Den är som en liten dagbok med plats för anteckningar i varje vecka + en skojig bild + information.
 

Jo jag tackar!!

Skrivet av  MammaMia m Isaac -02, 9v+6d
"det troliga är att hela du känns svullen."

Det känner man igen, jag hade varit tacksam om det bara hade varit näsan och livmodern!! *fniss*
 

Tackar!!

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 11
Ja, jag känner mig oxå svullen i hela kroppen. Vilken härlig bok du har fått tag i...kanske skulle ta och investera i en sådan. Alltid roligt att själv göra lite anteckningar under tiden. Som det är nu så skriver jag en dagbok i Word.
 

Det är sååå svårt att förstå

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.9
allt som händer tycker jag. Jag har svårt att förstå att jag redan har skapat en perfekt och underbar Pontus. Tänk att han också har legat i min mage :-) Helt otroligt!!! Nu får jag vara med om samma stordåd igen - ofattbart!!!

Tack för texten!
Kramar
 

Artiklar från Familjeliv