Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ett riktigt skräckdygn

Skrivet av blindtarmspatienten
är över o nu börjar ett nytt :-(

ursäkta att jag är så nere och gnällig.
hela dan igår gick åt till att kräkas och gråta för att det gjorde så förb. ont i op.såret. Trodde jag skulle svimma av. Lillen stod bredvid, han vill inte släppa mamma ur sikte, men han såg skrämd ut när jag skrek och grät och kräktes om vartannat.

tack alla ni som peppat mig längre ner,jag grät när jag läste att ni bryr er så!!!

gjorde mig lite nervös dock att läsa att Esucos har utgått....VARFÖR??? det är ju det enda som hjälper fast jag blir bombad....

det enda smärtstillande jag fått är Panodil och det hjälper ju inte nåt nämnvärt.

igår sa jag till maken att jag tar bort det här barnet, usch vad hemsk jag känner mig....men han tycker ändå att vi ska försöka lite till, magsmärtorna kommer ju att försvinna iaf.

sen kan jag inte sova på nätterna, då mår jag iaf inte så illa längre, men har fått så ont i ryggen. Kan man verkligen få foglossning fr. v. 7 ????
jag klarar inte av att vara gravid, vad skulle ni gjort i mitt läge??

*förlåt om jag gnäller mkt nu, ska skärpa mig sen när/om jag mår bättre - lovar*
Svar på tråden: ett riktigt skräckdygn

hej gumman

Skrivet av  Magnolia m snöflingan
Jag opererades för blindtarmen för ett år sedan och jag fick otroligt ont i ryggen efter att ha varit sängliggande i 3 dagar. Förhoppningsvis beror det på det och inte på foglossning. Jag känner verkligen med dig, det var en jobbig tid även som ogravid så jag kan tänka mig att det är extra jobbigt nu! Stor styrkekram!
 

Stackars, stackars dig

Skrivet av  Line
Jag skulle ha gjort precis som du gör nu, gnälla och tycka synd om mig själv. Det har du verkligen rätt att göra. Ta all hjälp du kan av din man och försök tänka på att det inte är för evigt. Du är en jättebra mamma som tar dig igenom det här, för även om din son tycker att det är jobbigt att mamma mår dåligt nu så kommer han att få ett syskon som han har glädje av resten av livet.
 

Lilla gumman!

Skrivet av  Mina75 bf 15/8
Vad jag tycker synd om dig!
Har du ansvar för sonen på dagarna eller går han på dagis? Om det är så att du är föräldraledig med honom så tycker jag att du ska sjukskriva dig och att maken får vara hemma!
Tänk på att trycka _ordentligt_ mot op-såret när du kräks, antingen med handen eller en liten handduk el dyl. Då får magmusklerna bättre stöd och det sliter inte lika mycket i såret. Detsamma gäller i början när du hostar, nyser, krystar mm
Men, eftersom du kräks så mycket så blir det stora påfrestningar på såret, så håll emot ordentligt!

Ha inte dåligt samvete för känslan av att vilja fly från graviditeten, jag kan förstå att du inte står ut!
Försök hålla ut så länge det går, och förhoppningsvis får du en liten bebis i slutenden.

Många, många tröstkramar
 

((kramar om))

Skrivet av  Charlie bf 7/8
man får gnälla av sig, det får man!!!

Jag tycker verkligen synd om dig!
Om jag vore du skulle jag ta kontakt med gyn. Där kasnke du kan få hjälp med smärtstillande och ngt mot illamåendet kanske inläggning med dropp??? De har ju (förhoppningsvis) bättre koll på denna typ av problem än de har på kirurgen.... och vet vad som är ok att ge med tanke på bebisen.

Styrkekramar får du i massor!!!
 

Men vad jobbigt!

Skrivet av  Mira med A,L & lilla trean bf19/8
Tycker så synd om dig och jag önskar verkligen jag hade någon dunderkur. Tycker som andra här att du borde sjukskriva dig och låta killen vara hemma för vab! Du behöver _verkligen_ stöd och hjälp nu!

Nu när du har så himla ont, finns det verkligen inget bättre än panodil du kan få? Jag är verkligen ingen expert vad gäller mediciner men när jag väntade min son fick jag vid ett tillfälle citodon som är starkare smärtstillande...

Jag hoppas att du kan hitta ork att ta dig igenom det här för jag är övertygad om att du egentligen klarar det! Som sagt tänk på vilken otrolig gåva du ger din son!!

Skickar massor av styrkekramar... Mira
 

Stackars dig!!!

Skrivet av  Marie med Pontus 020917, v.10
Så där ont ska du inte behöva ha. Du kan inte få dexofen eller citodon utskrivet. Citodon trollar ju bort det onda även om man kan bli lite dåsig i huvudet.

Tröstkramar i massor
 

Men lilla vännen!

Skrivet av  AnTiCe v9+5
Vad jobbigt!
Du kunde ju ha fått nått starkare smärtstillande. Citodon går ju utmärkt att ta under graviditet.

Det här med Esucos fattar jag inte. Det har ju inte utgått från Fass sortimentet jag har fått det utskrivet nyligen.
Om det vore så farligt borde man läst det på nått ställe tycker jag. Är ju sjuksköterska själv och får mycket läkemedelsinfo på mailen, men aldrig nått sånt.Ska forska lite i saken!

Hoppas, hoppas att du mår bättre snart!!

Kram
 

Ang Esucos

Skrivet av  thowida bf 27/7 (på besök)
Som jag har fattat det så kommer Esucos i tablettform att finnas kvar med det som slutat tillverkas är injektionsformen av Esucos.. (Läste det på vår interna hemsida på jobbet, är också sjuksköterska).

Så i det fallet kan du lugnt andas ut.. Du kommer kunna få Esucos utskrivet i fortsättningen också.

 

Precis vad...

Skrivet av  AnTiCe v9+5
..jag också läst mej till just nu.
Det har blivit så minskad användning av Esucos i injektionsform så det är inte lönsamt.

Trodde det skulle vara skadligt men då hade det ju stått i FASS.

Då ska jag ta en sen ikväll när illamåendet slår till...
 

Tycker synd om dig!

Skrivet av  Elaine väntar femman, v. 11
Och klart du får gnälla. Att bli opererad utan att vara gravid är ju hur tufft som helst och hur är det då inte för dig?

Tycker ändå du ska be om starkare smärtlindring. Citodon är helt okay att ta vid graviditet och det hjälper ju bättre än Panodil.

När det gäller Esucos så är det injektionsdelen som ska utgå och det är det vi ger till våra patienter i livets slut. Hoppas du kan få tabletterna utskrivna (om det är det enda som hjälper dig).

*kramar om*
 

Artiklar från Familjeliv