Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som vill kommentera?

Skrivet av Q
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=356206&previousRenderType=2
Hur mycket ska de tjäna?Togs beslutet på ett korrekt sätt?
Svar på tråden: Någon som vill kommentera?

Går inte att säga med ledning av artikeln

Skrivet av  Christopher
Visst tjänar de mycket pengar, siffror som för vanliga människor är helt ouppnåeliga. Å andra sidan har de jobb som är helt ouppnåeliga för de allra flesta också.

Jag håller med om principen att det måste vara möjligt att få kompetent folk till kommunal tjänst också. Om det kräver de här lönerna vet vi inget om. Hur många toppchefer har slutat i kommunal tjänst och gått till motsvarande befattningar inom det privata näringslivet? Hur många har gått åt andra hållet? Eller är det två världar som till stora delar saknar utbyte med varandra, vilket jag misstänker?

Såsom skattebetalare är vi intresserade av att de skall ha så låga löner som möjligt (det gäller ju alla offentligt anställda...) samtidigt som vill vi ha folk som utför ett bra jobb. Vi befinner oss helt enkelt i arbetsgivarpositionen här.
 

Resultatbaserad lön?

Skrivet av  Q
Skulle det kunna vara ett alternativ?Om de inte åstakommer något utan bara ägnar sig åt att träta?Ska vi fortfarande betala dem en lön som är likvärdig med näringslivet?Är en sådan politiker verkligen åtråvärd inom näringslivet?
 

Eller ett annat alternativ

Skrivet av  Christopher
Justera lönerna tills man ser lika stora avhopp till det privata näringslivet som man lyckas rekrytera folk därifrån. Eftersom jag misstänker, men inte vet, att utbytet är litet skulle det i så fall finnas möjlighet att sänka de här lönerna.

Det är det jag menar med att det egentligen inte går att kommentera med utgångspunkt från artikeln - där står inte tillräckligt.
 

Politiskt tillsatta

Skrivet av  Kajan
Det verkar alltså inte som om de sökte jobbet i konkurrens med andra. Vet vi (skattebetalarna) om de är värda så mycket? Först får de jobbet som tack för politiska tjänster, och sen får de kraftig löneförhöjning för att de inte ska försvinna? Är de verkligen så oumbärliga?
 

Artiklar från Familjeliv