Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Okänsligt kanske, men

Skrivet av CK
tror ni att rubrikerna blivit så stora här hemma om det inte varit för att så många svenskar befunnit sig i områdena som drabbats.

Ser man rubriker o löp på svenska sidor så handlar det mest om svenskars öden och hemskigheter.

Jag förstår fullständigt alla som är oroliga för sina anhöriga, eller som vet att de har omkommit. Det är verkligen fruktansvärt, och jättehemskt, och jag lider med er - men också med alla andra som inte är svenskar och som drabbas.

Varför nämns nästan ingenting om lokalbefolkningarna. Hela släkter och byar har förintas, och för de överlevande har de inte bara de förlusterna att se till, utan också det faktum att deras levebröd är borta. De som levde för fiske, sälja strandstolar, de anställda på hotell etc...

Hoppas dessa platser och dess befolkning har möjligheter och kraft att bygga upp sina liv igen.

En sak till . Visste geologerna vad som var på väg att hända?

Svar på tråden: Okänsligt kanske, men

Varför finns rubrikerna?

Skrivet av  Anna T2
Som jag ser det är det massmedias uppgift att ställa frågor, ta reda på svar, sammanställa information, förtydliga och till slut rapportera vad som hänt.

Eftersom kanske 20 000 svenskar var i området nu, är det hundratusentals anhöriga här hemma som verkligen behöver veta vad som hänt, så det är klart att media koncentrerar sig på den svenska delen.
 

jag tror att varje land ...

Skrivet av  andromeda
informerar sina landsmän först och främst pga katastrofens storlek.
 

Geologerna vet

Skrivet av  fågelinfluensa nästa?
hur plattorna ser ut och att de rör sig. De vet nog inte så bra när och hur mycket de rör sig.

Japan och Californien är två exempel där man anpassat sig till omgivningen. Där vet folk om att de bor i jordbävningsdrabbade områden och bygger därefter.
Japan har varningssystem för jordbävningar ute till havs.

Och din andra fråga har ju varit uppe tidigare. Hur kan Michael Ljungbergs självmord vara mer tragiskt än massakern i Beslan? Närhetsprincipen? Vet inte.
 

Ja, det är underligt

Skrivet av  CK
men det är nog så ändå - närhetsprincipen.

 

Jämför med ´Afrikas världskrig´

Skrivet av  Christopher
Självklart spelar det stor roll att svenskar finns på plats, konstigt vore det väl annars eftersom det innebär att tusentals av läsarna har släktingar och/eller vänner i området.

Jämför med de icke-existerande rubrikerna kring det s.k. Afrikas världskrig, där åtminstone 3 miljoner människor beräknas ha dött.
 

Geologerna vet och vet inte

Skrivet av  Christopher
ATT det inträffar jordbävningar i havet med åtföljande flodvågor vet man om. I Stilla havet sker det ett antal gånger varje år. Däremot kan man inte veta exakt när det skall ske och inte heller hur kraftigt ett skalv skall bli. Det här skalvet var ju det starkaste på många år.

Vad man skulle kunna göra är att utforma någon motsvarighet till de alarmsignaler vi har i Sverige och som testas med jämna mellanrum. Man har en viss tids förvarning mellan skalvet och att flodvågen kommer. Att bygga upp sådan infrastruktur kräver dock både tid och pengar och de länder det handlar om har ofta mer omedelbara behov.
 

Visst tror jag

Skrivet av  Blomman
att koncentrationen är stor på just "svenskbiten" men jag tror att detta hade fått stor uppmärksamhet ändå. Tänker även på WTC, sådana världsnyheter/katastrofer rapporteras ju hur som helst.
Som jag förstått så hade man kunna förutse detta med rätt utrustning som saknas dock i botten på havet runt där det hände.
 

Den mänskliga naturen...

Skrivet av  Kajsa
...fungerar ju så att vi berörs starkast av det som finns närmast oss. Och nyheterna följer detta. Det är mänskligt och inget att uppröras över. Naturligtvis blev vi starkare berörda när Estonia sjönk än när ett skepp med lika många människor ombord sjönk på andra sidan jorden. Vi identifierar oss med andra svenskar.
Eftersom Thailand är ett så vanligt resmål för oss svenskar, berörs vi dessutom extra starkt eftersom många av oss känner att det kunde varit vi. Eller våra föräldrar, vänner, barn... Vad medierna rapporterar speglar detta.

Dessutom har jag läst, hört och sett mycket även om lokalbefolkningen.
 

Artiklar från Familjeliv