Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Många turister har slussats från Phuket till

Skrivet av Jeanette
Bankok där får de hotellrum, men endast de som har pengar kan äta...Men de flesta har ju bara kläderna på kroppen allt annat har ju spolats bort.
De har ringt hem och sagt att de är hungriga och vi har försökt att nå UD men utan resultat...
Barnfamiljer och skadade måste ju prioriteras först.

Vi är väldigt glada över att de överlevde katastrofen i Khao Lak men jag trodde inte att de bara skulle få ett mål mat och sen klara sig på det tills de lyckas få ihop pengar...

Svar på tråden: Många turister har slussats från Phuket till

Självklart...

Skrivet av  Froudy
ska folk inte gå hungriga, men jag tänker nu först och främst på de fattiga människor i tex Sri Lanka som blivit av med sina hus, halva familjer, företag och allt.. och inte har någon släkting att ringa och be om pengar, och inte kan åka hem till ett hus och sina bankkonton. Man ska inte jämföra folks smärta och olycka men jag känner att ha blivit av med pass, plånbok och resväska är en piss i Missisippi när det gäller alla de inhemska människor som har förlorat ALLT de äger och har och inte väntar på ett plan hem till verkligheten... Då tycker jag att de pengar som finns tillgängliga inte ska gå till hungriga svenskar som är strandsatta utan till folk som förlorat mer än plånboken... Jag sörjer med alla.. men om det går att stdja några går mitt stöd och pengar helst till människor som bor därborta.
 

Men

Skrivet av  Soliga Li
att det ska behöva vara på det sättet då?
Finns ingen Ambassad/Konsulat på plats som går att kontakta då (om nu UD har så fullt upp)?
Hoppas det löser sig!
 

Nej,

Skrivet av  ck
men ser man det i större perspektiv så
1. 100-tusentals har mist sina hem och sina försörjningsmöjligheter helt och hållet.
2. ca 50 000 är döda
3. Hela världen över finns det människor som föds utan ett enda öre och tvingas gå hungriga varje dag, ihela sitt liv och tigga för att klara sig.

Tror nog svenskarna klarar några dagar tills dess att man kan ta hand om dom. Förr eller senare får dom nog en måltid som är bra mycket bättre än den som serveras åt lokalbefolkningarna - om inte annat på planen hem.
Får en kanske att inse hur bortskämda vi är..?
 

Kontakta medierna

Skrivet av  kram
tex TV4...de kanske kan hjälpa så att infon går fram och de kan få något i sig!?
 

Hemskt, men hjälp måste prioriteras

Skrivet av  Fyranmyran
Jag förstår om många är chockade och känner sig övergivna. Det är normalt. Men om där nu finns 20-30 000 svenskar som behöver hjälp och dessa i varje fall har tak över huvudet så är det väl fantastiskt bra.

Kanske kan ni skicka pengar till dem i Thailand? Det borde gå om de går till en bank. Jag blir lite ledsen av dem som gapar över att de inte snabbt nog kommer hem, får hjälp till mat etc medan andra letar efter sina döda eller försvunna barn/föräldrar/syskon.

Många behöver hjälp, men insatserna måste prioriteras!

 

men ni kan skicka pengar busenkelt!

Skrivet av  mandelblomman
kontakta närmaste bank o transferera pengar till dem, de har pengar på några minuter.
Det ÄR verkligen inte ett problem som inte går att lösa, till skillnad mot många andras.....

Så skönt att de lever!
 

Hur får man ut pengar

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
om man inte kan visa upp ex. leg/pass?
 

man kan kanske

Skrivet av  mandelblomman
föra över pengar till någon där som har ett pass, kanske få "låna" någons konto en stund då denne tar ut pengar som en släkting satt in.
Har själv gjort i en nödsituation i ett främmande land utan pengar (blev rånade).

Men visst enkelt kanske det inte är om man inte träffar/känner någon man kan fråga.
Tar tillbaka busenkelt, som nychockad så tänker man man ju inte helt rationellt heller.
 

Resebolagen

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
borde kunna hjälpa till med att förmedla pengar från anhöriga om man saknar pass.
 

många i Thailand reser på egen hand

Skrivet av  mandelblomman
som vi gjorde...majoriteten av alla vi träffade reste så.
Men annars håller jag helt med, har man Ving eller liknande så borde de självklart kunna förmedla pengar!
 

Artiklar från Familjeliv